Tudung kanak-kanak

IKHTIAR HAMIL: Kerjayaku..

Kesinambungan dari entry KEBERGANTUNGAN KITA HANYA PADA DIA


masa mula2 balik key el dulu ingat nak kerja dengan office lama di equine park sana.. sekali bila dipikir balik kena harung jem.. rasa tak sanggup la pulak kan.. pikir punya pikir.. tak jadi lah.. 

pastu ingat nak sambung kerja dekat JJ balik.. tapi ada lagi ke kekosongan di bahagian HR.. bila dipikir balik sama juga.. kena kerja shift.. 
sabtu ahad comfirm kerja... mmm, tak jadik lah...

saya kalau boleh dah tak nak kerja yang ada shift2 ni.. 
udah kata nak berusaha untuk mengandung kan.. kena la berkorban masa.. 

pikir punya pikir.. carik punya carik.. last2 saya dapat kerja di bawah KEMAS..
 alhamdulillah.. 

saya jadi 


Pembantu Pembangunan Masyarakat Sukarela (PPMS)..
panjang pulak namanya ye.. tapi itulah hakikatnya... dalam surat tawaran kontrak pon itulah nama jawatan yang diberi...
 kalau bahasa mudahnya... PEMBANTU TADIKA.. tahu???

Tugas PEMBANTU TADIKA merangkumi kesemua yang berkaitan di tadika...
 termasuk memasak, mengemas, mencuci & menjaga murid
 sekiranya PPM/ CIKGU TADIKA bercuti atau ada hal2 berkaitan...
 nampak mudah tapi berat tugasnya :)


Waktu bekerja dari jam 7 pagi - 1 tengah hari sahaja...
gaji yang ditawarkan RM400 sebulan... 
mula kerja April 2013

Saya dapat kerja ni pon atas pertolongan sepupu kepada sepupu saya... paham ke?
sepupu saya kawin dengan bini dia.. bini dia ni ada sepupu yang bekas tentera.. pencen tentera yang berkhidmat di Mindef... kebetulan sepupu kepada sepupu ni jadi ’supplier’ barang basah dekat tadika yang saya kerja ni... kebetulan masa tu ada kekosongan.. bila ada orang ’offer’ terus saya berminat.. 

Walaupon pada mulanya cik abe bagi tak bagi je saya kerja ni.. 
bukannya tak bagi sebab apa..
salah satu sebabnya tak guna kelayakan yang saya ada... kedua sebab gaji murah...

 bagi saya itu semua tak da hal la... bab gaji no2 bagi saya... apa pon saya TETAP minta RESTU dari suami terchenta... tak nak la cik abe izinkan kerna paksa rela tetapi biar ah ikhlas dari lubuk hatinya... ece.. ece...

 ingat senang ke nak pujuk.. macam2 alasan saya bagi tau..
 kesemuanya MUNASABAH & BOLEH DITERIMA PAKAI... 
makanya cik abe setuju (",)


Antara sebab musabab kenapa saya nak kerja sangat kat tadika tu ialah 
saya nak rapat dengan anak2 tadika mana tau kot2 ada rezeki saya mengandung nanti... itu nawaitu asal saya :)

Sebab kedua waktu petang bila cik abe balik kerja saya dah ada dekat rumah... sejak balik KL cik abe kerja ’office hour’... tak macam masa kat JB dulu... bayangkan kami kadang2 hanya berjumpa waktu ’lunch hour’ aje.. 

 saya kerja shift, suami kerja shift.. 
pernah kadang2 tu.. saya hanya sempat bersalam dengan cik abe masa saya tengah panas enjin keta nak pi kerja.. udah dia shift malam, saya shift pagi.. 
redha je la ^_°

Sebab ketiga waktu kerja singkat.. 
waktu malam sah2 la saya ada dekat rumah kan... 
boleh lah beramas mesra di malam hari >_< kata nak mengandung kan.. haruslah kerja lebih masa.. gitewww!!!

Oke, sambung pasai tugas di tadika,
walaupon banyak kerja kena buat.. bayangkan dari pagi masuk kerja sampai ke tengah hari baru siap semua kerja.. balik rumah baru boleh rehat sepenuhnya... 
saya dapat rasakan bekerja kat sini tanpa tekanan.. dapat pulak cikgu2 tadika yang sporting.. bagi dorang asalkan kami siapkan kerja & makan minum budak2 tepat pada waktunya.. sudah memadai.. 
itu yang buat saya happy, relax, enjoy & cool kerja di tadika.

Cuma masa mula2 kerja tu agak mencabar sikit la sebab saya terpaksa numpang cik abe setiap pagi.. lagipon laluan yang sama..
yang sebenarnya saya malas nak bawa keta.. salah satu sebabnya susah parking.. so, tak kuasa saya nak buang masa nak carik parking bagai pepagi buta tu.. 

Seksanya time balik tengahari tu la.. 
saya kena jalan kaki balik rumah.. huhuhu
berpayung ditengahari rembang.. pukoi 1 tengah hari tahuk!!!!
di pertengahan jalan kena panjat bukit sikit.. memang memenatkan.. 

Tapi ku gagahkan juga demi nawaitu ku yang satu tu..
uols bayangkan la, sesampai aje kat pintu rumah.. terus rasa kebasahannya.. berpeluh2 ngko ;)

lebey kurang sebulan lebih kerja..
alhamdulillah..  ada rezeki lebih cik abe beli sebiji lagi moto.. 
beli moto second hand bayar cash malas nak hutang2..
yeayyyy :) 
dapat la sorang sebiji moto.. 
so, tak payah jalan kaki lagi.. hihi..

Tengah syok2 kerja.. ada pulak satu insiden ni berlaku.. huhuhu
memang rasa nak resign le la tu jugak2.. sedey hocay :(

Apa insiden tu, len kali la sambung..




Sebelum tu nak ucap SELAMAT HARI GURU 

buat semua guru2 di Mesia.. especially buat cikgu2 yang pernah mengajar saya dulu..
tak lupa juga buat CIKGU2 Di Tadika KEMAS 
Cikgu Dora, Cikgu Hanis, Cikgu Ika, Cikgu Ani, Cikgu Maria & Cikgu Ina :)


pppsstt: 

Jangan tak tahuk ye.. 
anak2 kat Tadika Kemas ni pon panggil PEMBANTU TADIKA ni CIKGU juga.. merasa la jadik Cikgu Su ^_______~

24 Comments

  1. Wahh..bestnya akak...klu saya pun saya g kja juga..dah la waktu kja singkat..penat smpi kul 1.ptg dah blh rest..dpt juga habuan bulanan dr duduk rumah tgk tv..kan kan..;-)

    ReplyDelete
  2. salam...cik su,ok lah tu dpt gak bekerja dr dok kt umh kan....dok umah borink...bila tgk keletah budak-budak ni,hilang tekanan kn...so good luck...kerja rajin-rajin tau...semoga Allah tunaikan nawaitu cik su tu...amin...

    ReplyDelete
  3. tak sabar nak baca kesinambungan nya.. hai selamat berkenaln..

    jemput la baca blog saya yg masih baru ni..

    Qaseh Abadi

    ReplyDelete
  4. cita2 kita nak jadi cikgu tadika tau..
    sebab kita suka budak..

    sweet tak?

    ReplyDelete
  5. ololo semoga urusan kamu dipermudahkan.. alaaa nervous pula nak tau cerita yang seterusnya tu huhu

    ReplyDelete
  6. tak sabar nak tau cerita selanjutnya...

    ReplyDelete
  7. owhhhh ala-ala cikgu jugak ya... mulia kerja ni dear, sbb antara memenuhi keperluan anak-anak kecil, makan air tangan Su... Subhanallah... semoga niat yg satu itu tercapai, InsyaAllah...

    ReplyDelete
  8. hihihi selamat hari guru cikgu su ;p

    ReplyDelete
  9. Tak kisahlah gji murah asalkan halalkan..yg penting nawaitu tuh kan

    ReplyDelete
  10. insyaAllah, manalah tahu bila asyik melekat dengan budak, melekat pulak sorang dalam rahim tu..apa2 pun usaha ;)

    p/s: kalau ada baby baru lahir, dukung baby tu, cium & niat semoaga akan dapat baby dari rahim kita sendiri, cuba lah..

    ReplyDelete
  11. ehhh saya cukup respek dengna cikgu2 tadika ni tau sebab saya layan jj sorang kat umah pun macam dah nak pecah kepala, ini kan nak kawal ramai2.

    selamat hari guru yer cikgu sue hhehhee.

    ReplyDelete
  12. Selamat hari guru cik su...

    Psst: Insha Allah... Dekati anak2 moga memberi lebih pahala dan rezeki utk dianugerahi anak sndiri.. Amek berkat... Insha Allah..

    ReplyDelete
  13. org yg selalu maen dgn bebudk ni mmg boley dpt tempias skit nk dpt baby..hehe..i'allah..chayok ciksu..

    ReplyDelete
  14. Kerja bagus tapi kalau strees pun tak guna .. alhamdulillah la kerja tenang tak jauh dari rumah.. tengok kan budak2 jer :D

    Seoronok tu.. alan2g dapat juga jadi cikgu kan walau pembantu :D

    ReplyDelete
  15. selamat hari guru buat su..tak kisah keje apa pun , yang penting halal dan kita tidak rasa terbeban..enjoy dengan kerjaya sekarang ye..

    ReplyDelete
  16. wah..nti Cik Su jd cekgu la ek..sapa yg jd cikgu tadika ni mesti kesabaran dia tggi =)

    ReplyDelete
  17. hai CIkgu Sue :) selamat hari guru biuat semua guru..
    oh Ciksu kerja kat situ rupanya.. tahulah Ros :)

    ReplyDelete
  18. bukan mudah nak mengurus anak kecik nie. besar dugaanya, moga nawaitu asal tue diperkenan Allah amin amin :)

    ReplyDelete
  19. wah! betul2 bersabar lah sapa2 kerja Tadika ni sis.. tahniah, anda mmg seorg yg penyabar..hehe..
    selamat hari guru gak..:)

    ReplyDelete
  20. olo...tak sabar nak baca sambungannya....=)

    seronok jaga budak2 kan ciksu....nana merasa jaga anak2 buah je..kira partime babysitter=)

    ReplyDelete
  21. Ramainya cikgu tadika kemas tu. Ada ramai ye murid2? Ada banyak kelas ke? Seronok kan ciksu, dapat berdampingan dgn budak2.

    ReplyDelete
  22. salam QR..
    lama jgk yer kerja kat situ..alhamdulillah..semoga allah perkenankan niat ciksu nan satu tu..

    selamat hari guru buat cik su :)

    ReplyDelete
  23. Baguslah Ciksu ni. Suka layan budak-budak. Insya Allah, ada rezeki Ciksu melayan anak sendiri. Dapat bayangkan macamana bagusnya Ciksu kalau jadi ibu. Eh, tersilap komenlah pulak. Orang cerita pasal kerjaya, kita cerita pasal keibuan pulak dah!

    ReplyDelete
  24. sy pun kerja taska... cuma yg sy hairan, selain Java budak, says Jena cabut rumput,bersihkan taska, buat kerja2 pembersihan.. tu pun salah stu skop kerja ke

    ReplyDelete




“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.” (Ibrahim: 40)