Tudung kanak-kanak

Ingat, kalau jatuh

jangan dibuat main main ye. kalau boleh cepat cepat la dapatkan rawatan yang sepatutnya.

Dalam entri yang lepas saya ada citer kan apa yang berlaku pada saya.
 masa saya dalam tempoh bertunang. 
ada yang tanya saya apa kaitannya dengan anak gadis?

Ye la, zaman muda belia kita ni aktif dengan bermacam macam aktiviti. tak kira sama ada akitiviti semasa di peringkat sekolah, kolej atau IPTA. kadang kadang kita suka explore sukan yang lasak lasak kan. betul tak!

Sama la macam saya dulu dulu. aktif sangat sangat dengan KRS. saya pernah join aktiviti perkhemahan sampai peringkat kebangsaan. paling saya dok ingat ialah aktiviti merentas halangan. ada satu halangan yang betoi betoi menguji ketahanan mental dan fizikal. 
lompat dari tempat tinggi. berapa ketinggian tu saya lupa. seingat saya kami diberi penerangan bagaimana nak mendarat dengan betul. 

Sebelum tu kalau bab lompat lompat pon boleh tahan juga saya join. pernah la sekali saya lompat parit sampai terseliuh buku lali saya tu. hahaa. bayangkan la!

Pernah juga la saya terpikir adakah disebabkan semua aktiviti macam tu, ianya mempengaruhi saya untuk mengandung. ye la riso la jugak kan, mana la nak tau kan. 

Tapi bila dipikirkan balik, ramai je tentera wanita yang mengandung.
 dorang pon penah juga jalani latihan ketenteraan yang lebih mencabar lagi kan. mmmm!

Sebelum tu saya nak kongsi dengan uols pengalaman pembaca yang tinggal komen di kotak komen saya. semoga ianya sama sama memberi peringatan kepada kita. 


Kalau sekarang kita tak rasa, pasti suatu hari nanti kita akan rasa juga.
 sama macam saya la. hukhuk ;(


26 Comments

  1. kwn sy pernh keguguran, pasal angkat air je. sampai skrg zuriat lg.pai skrg xde
    setengah org sensitif.org perempuan kena jg2 ckit.

    leh usaha, berurut ke.
    insyallah

    ReplyDelete
  2. aigo..tkut pulak aih..timm penah xcident motor + training palapes.. takotnya....

    ReplyDelete
  3. huish..bahaya jugak kan...kkdg kite ni slalu tak amik port kalau jatuh sebab pikir tak apa2...tapi effect dia tetap akan datang kemudian...

    ReplyDelete
  4. Ada juga dengar orang2 tua cakap pasal jatuh ni. Apa2 pun semoga kita semua berhati2.. jangan jatuh. Sakit bdan boleh berikan banyak kesan keoada urusan seharian kita...

    ReplyDelete
  5. kesimpulannya even sakitnya tak rasa masa jatuh, ada baik kalau segera jumpa pakar (dr/tkg urut) risau kelak makin terok..

    teruskan berdoa ciksue, husna pasti rezeki ciksue ada cuma belum tiba.. :)

    ReplyDelete
  6. lasak bebenor ciksu ni eh.. hehe.. betul tu kadang2 kesan tu bukannya terus kita rasa kan, kesan jangka panjang..

    ReplyDelete
  7. betul tu.. kalau jatuh ni memang tak leh buat main2... selagi tak dapat pengesahan doktor atau yg lebih pengalaman mcm makcik urut.. kan.. tq atas peringatan..
    singgah sini lak.. akak sihat.. alhamdullillah.. :) tq datang umah..

    ReplyDelete
  8. mmg adaa org lama lama yg pesan cam tu..anak dara jgn lasak sangat....

    ReplyDelete
  9. bla jutuh mmg kesan dia tak akan rasa kejap tu...!

    ReplyDelete
  10. kena beringat benda ni kan.. dan janganambil remeh.. akhirnya kita yang akan menanggung...

    ReplyDelete
  11. mmg bahaya kalo jatuh2 ni lebih2 lagi buat org pompuan ni... xleh amek ringan kan...

    ReplyDelete
  12. Mmg kena berjaga2 klu kita wanita ni kan sis.. kesan jangka pjngnya kita tak tau..klu pernah jatuh mmg bahaya juga kan...

    ReplyDelete
  13. Aa kan. Tetiba pulak teringat kat anak anak. Bahaya tu. Kesannya x nampak skrg.

    ReplyDelete
  14. kengkadang kesan jatuh memang lambat nampak... jaga diri elok2

    ReplyDelete
  15. Myra pernah jatuh dulu masa eksiden moto..huhuu
    Dan ada kemungkinan jugak la susah nak lekat ke sapa tahu :D

    ReplyDelete
  16. bahaya yer... kesan walau xnmpak skrg... tp dia bg akn datang..

    ReplyDelete
  17. ciksu, saya pun pernah jatuh masa zaman bujang dolu2. Jatuh tergelincir kat toilet. Terduduk dan agak kuat terhentak. Sama macam komen kat atas tu, saya tak gi check pun. Natijah dia, masa pregnantkan Luth dulu, hadoi, start 2 bulan je dah sakit kat tulang punggung. Belah kanan terutamanya. Sampai skrg. Lepas dah bersalin ni pon masih sakit terutamanya kalo saya ada baring atas lantai.

    ReplyDelete
  18. ye betui tu..
    kalau sikit pon kena gi cek kan
    tp ya la..tk sakit..
    mmg kita tk amik endah..huhu

    ReplyDelete
  19. lady jatuh jugak kak.. disebabkan itu cakera tulang belakang lady terganjak.. dan lady lumpuh dari leher ke bawah.. tp skrg alhamdulillah 80% pulih.. msh dlm usaha walaupun sbnrnye diri sdri dh putus asa..

    ReplyDelete
  20. Pompuan nih memang sensitif ngan jatuh nie ... Cuma kesan tu bergantung pada ketahanan badan seseorang ... Semoga dimurahkan rezeki ...

    ReplyDelete
  21. betul tu...memang bahaya...semuanya kena jaga..

    ReplyDelete
  22. rsnya dia bgantung pada individu kot.sbb kwn ai srg ni dia mmg active sbgai cikgu sukan..lakukan aktiviti mncabar bagai tp alhmdulillah xde masalh pasal zuriat..ank dah 3 :)

    ReplyDelete
  23. mungkin sebab je tu... yang utama, yang Esa belum nak bagi lagi...

    ReplyDelete
  24. sue ada hikmah di setiap kejadian tu..

    ReplyDelete
  25. rasa ada komen ari tu kat entry ni. Tak masuk plak.

    ReplyDelete




“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.” (Ibrahim: 40)