Tudung kanak-kanak

Puri untuk si manja

puri buah dan puri sayur.

Homemade is better ^0^ itu yang umi pegang sehingga sekarang. in shaa Allah semoga berterusan untuk hari hari akan datang. semoga umi terus diberi kecekalan hati untuk melaksanakannya buat rania dan adik adik rania nanti. aamiin (",)

Kisahnya, dedulu umi rajin sesangat beli majalah Pa&Ma. umi suka baca sebab macam macam info dok ada. boleh tambah ilmu. banyak yang umi belajar dari Majalah Pa&Ma. nak nak dari sebelum ada rania. bila dah ada rania, lagi lah seronok umi menerokainya. walaupon ada juga isinya kekadang di ulang tayang kembali, cuma cara olahannya saja berlainan.

Sekali, masa terbeli majalah Pa&Ma edisi Jun 2011, dapat isi yang ini. terus datang semangat. niat dalam hati sesiap masa tu. nanti bila dah ada anak, nak buat sendiri lah. macam senang je. mesti seronok, kan !

contoh puri untuk bayi. terhasil daripada puri buah dan puri sayur.


Inilah rujukan umi sepanjang perkenalkan solid food pada rania ketika di usia 6 bulan. selain daripada encik goggle yang banyak membantu. terima kasih semua :) semoga perkongsian yang dikongsikan sama sama peroleh manfaatnya. aamiin ^_^

Rasanya tak banyak yang umi kongsikan dalam blog QasehnyaRania mengenai pemakanan bayi/ solid food ni. rasanya baru ada beberapa entry sahaja di SINI.

Kalau diikutkan perkiraan hari tu, niat di hati umi, nak update sentiasa tentang solid food untuk rania selepas 6 bulan. tapiiii tetiba terbantut disebabkan 2 hari sebelum umi mula bagi solid food pada rania, rumah kita tak ada air. segala persiapan dah siap. tetiba tak ada air. aii, potong betul, lah ! 

Pastu terus tak ada mood nak update. padahal setiap kali pass 4 day rule mesti umi upload gambar tapi tu la, bila mai bab nak mengarang.. mmmm, memang bercinta sesangat.  

Sudahnya, umi berjaya siapkan di draft, sampai ke sudah belum dipublish. 

So, sekarang rania pon dah genap setahun. maka inilah masanya. selama itu jugalah, umi sudah pelbagaikan menu untuk rania. ada yang rania suka makan, ada yang tak sesuai dan sebaliknya.

Pokok pangkalnya umi perlu berusaha mencari resepi baru kendian olahkan l untuk rania. kalau suka, seronoklah umi. rasa berbaloi denga apa yang dibuat untuk anak tersayang. sudah sekian lama menunggu saat ini.

Apa apa pon umi harap uols stay tuned ye untuk terokai solid food for my little princess, rania. walaupon menunya nampak biasa biasa aje tapi sebagai umi yang baru dapat peluang merasainya setelah 6 tahun menanti, maka umi amatlah teruja nak menyiapkannya. walaupon umi bukanlah pakar pemakanan, tapi apa yang umi kongsikan di sini adalah hasil pembacaan daripada pelbagai sumber. kalau nak ikut, silakanlah..  

14 Comments

  1. wahh.. rania dah start makan solid food ekk.. syoknyaa...

    ReplyDelete
  2. Pasti menarik tu entry puri ni nanti.. kami tunggu.. akak jenia tak istiqamah, masa naim masih lg gigih buat bubur dan puri..masa nazif agk liat.. tak banyak buat.. hihu..

    ReplyDelete
  3. anak saya langsung tak nak makan puree..huhu..anak melayu, bubur nasi jugak dia nak..

    ReplyDelete
  4. sama la kak..kita nak update entry asyik xdan je..tapi tiap kali memang akan ambil gambar, buat simpanan..hihi

    ReplyDelete
  5. tahniah sue!! akak suke .... betul tu homemade is better...jgn pandang kotak2 nestum kat mall tu...no no...baik beli buah n buat sendiri puri...lagi puas hati..fresh mresh gitu dari dapur kite kan....akak rindu nak buat puri bubur semua nie...

    akak pun kerja2 gigih gak pagi2 buat bekal utk dayyan mase die baby....so sue pun kuat kang semangat n teruskan usaha nieh...biar rania membesar dgn hasil air tgn kite sepenuhnyer....lg pun ni la moment terindah yg kite akan ingat sepanjang anak kite baby nanti.....

    ReplyDelete
  6. mmg challenging nak wat puri baby ni
    kenalah rajin
    el ritu siap buat stok frozen tuk 2mggu
    pagi2 just masak atas dapur je hehe

    ReplyDelete
  7. Bagus utk baby klu buat homemade..")

    ReplyDelete
  8. dulu rajin buatkan hakimi puri..dia suka makan.. skrg je xnak makan..sobb~

    ReplyDelete
  9. moga terus bersemangat ye ciksu
    lagilah haisl air tangan sendiri
    nanti anak kita dah terbiasa dengan air tangan kita =)

    ReplyDelete
  10. semangat ummi rania.. hai che sue!! sihat??

    ReplyDelete
  11. alhamdulillah :)
    terus terang, aida x buat byk entry pasal makanan anak2
    bcoz frankly speaking, aida x buat byk.
    memang salute frens yg buat tiap hari !

    ReplyDelete
  12. saya buat puri time weekend je dulu. buat stok untuk seminggu terus. sebab kerja dan jauh dengan suami. takut tak sempat nak duduk dapur lama2. bekal puri kat rumah pengasuh. perasaan tu memang besttttttt sangat. masak untuk anak tersayang :)

    ReplyDelete




“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.” (Ibrahim: 40)