Tudung kanak-kanak

Suka ubah kedudukan perabot..

Sapa suka ngubah perabot dalam rumah.. cer ngaku cepat? hihi..

Ok bab ni saya mengaku, saya memang cukup suka buat acara ngubah ngubah ni. kalau boleh sebulan sekali saya mesti ubah kedudukan perabot dalam rumah saya. ala, dalam rumah saya ni bukannya ada perabot yang mahei mahei pon. bukannya saya angkat, saya tolak je. hahaa. pedulik le kalau orang kata nanti cepat rosak ke apa. ada saya kesah! tak pon.

Yang saya kesah sangat, mata saya tak boleh tengok kedudukan perabot di kedudukan yang sama setiap bulan. bosan & sakit mata ok! selagi terdaya saya buat je. 

Apa yang saya perasan tabiat saya ni, saya warisi dari tok sebelah ayah saya. seingat saya la kan, masa saya sekolah rendah setiap petang khamis kami akan balik ke kampung tok. tak jauh pon. dekat gunung keriang je. hihii!

Setiap kali balik umah tok, saya perasan almari rumah tok sentiasa berubah ubah. kadang kadang 2 bilik jadi 1. almari pulak bila balik bulan ni kat sini, balik lagi sekali kat sinun. tak sangka la pulak sekarang turun ke saya. hewhew!

Selalunya saya buat sendirian berhad je. kadang kadang katil pon saya buka, pastu saya pasang balik. ikut suka hati saya bilik mana saya rasa saya nak duduk saya buat la. hahaa. setakat tolak meja kopi, set sofa &  perabot tv apa la sangat kan.

Sampai la masa saya pi berurut dengan chu mah. cik abe ngadu le, yang saya suka ubah perabot dalam rumah. hahaa! kan da kena sebijik. chumah pon mula la pesan itu, ini. ok, saya yang menurut perintah (:

Pastu masa pi penang pon dorang pesan benda yang sama jugak. macam tau tau je habit saya ni kan. cik abe saya pon tak boleh kata apa dah. tengok atas bawah je. hahaa. apa pon tak boleh. selalunya saya buat kerja ngubah ngubah ni time cik abe tak da. kalau ada, alamatnya dok pot pet le.

Pesan dorang kat saya, jangan la selalu sangat ubah/ tolak perkakas rumah tu. bukan takut cepat rosak ke apa TAPI TAKUT KITA TAK TAHU YANG KITA NI DAH ADA ISI.. TUP.. TUP.. BERLAKU BENDA YANG TAK DIINGINI. so, kena la berjaga jaga selalu kan. 

gambar sekadar hiasan *ehsan goggle*

Alasannya, macam saya kata kat atas la. dorang kata sabaq je la, pastu jangan la dipikir sangat bosan tu. ater, udoh tak de khoje yang boleh dibuat.  asyik balik rumah masak, basuh baju, lipat baju, sapu sampah & mop lantai. buat benda yang sama je kan, so, kita buat la yang lebih mencabar sikit kan. baru best. kuikui!

So, beringat la ye. jangan tiru macam saya. hihi. habis kuat saya ubah meja makan atau sofa jugak. dah biasa la. apa boleh buat. semalam baru je lepas ubah kedudukan katil & sofa. hahaa. cik abe balik esok lusa comfirm kena leter le (",)






30 Comments

  1. hihii...lucu kak baca n3 ni..kak tk suka ubah2..tp kalu kak jd org tdekat su pun kak akn pesan "please..suu,.jgn ubah brg2 sini..jgn ya..!" hehee

    ReplyDelete
  2. suke jugak ubah2 ni sis...sbb cpt jemu kan..

    tp la ni xleh nk ubah2 dah sbb hubby dh buat wardrobe aje semua perabotnye ..melekat ke bumi gitu...uhuhuhu

    ReplyDelete
  3. btul jg kata mereka tu..pompuan ni mostly lemah, so kne beringat..kadang angkat baldi penuh air je, rahim leh jatuh..huhu

    ReplyDelete
  4. mcm saya plak, selalu ubah perabot, bukan sebab suka, tapi sbb terpaksa. Umah kecik, kena try and error susun perabot nak bagi nampak lapang. Biasanya mmg suami le jadi mangsa. Saya bagi direction je. Heheh.

    ReplyDelete
  5. Akk x suka ubh ubh perabot ni. Bior je cmtu

    ReplyDelete
  6. ok la suka ubah perabut..
    tk bosan gk mende yg sm kan

    kak tk brpa suka..
    kdg2 statik je perabot tu bertahun2..haha..

    kalau tingin nk ubah je ubah..hehe

    ReplyDelete
  7. salam QR..
    hehe..nasib baik umah cma lengang xda perabot..kalo tak, kita sama la.. mesti nk ubah2.. hihi

    ReplyDelete
  8. x kisah la tu rumah kita kan. tapi kena berhati2 tau ciksu. sy penah buat ubah2 perabot masa baru balik hospital lepas 2 hari bersalin...gila tak gila buat sorang2 masa tu hb keluar kejap beli barang bby.

    ReplyDelete
  9. akk BK pon suke ubah sokmo.alasan nya xd mood wat gaya mcm 2

    ReplyDelete
  10. tingat dulu masa kekanak my mom wajib ubah ubah alih arah semua benda, takpa la... ada 6 anak yang menurut perintah dia main tuding2 tunjuk ja, tapi our dad sampai bosan nengok dia cakap ''pi mai pi mai, tang tu juga'' hehehe. kenangan. skang dah tak leh nak wat sebab umah kami kecik, mmg takleh nak ubah mengubah.

    ReplyDelete
  11. kdg2 rajin gak...ubah mgubah ni...

    ReplyDelete
  12. hihihi..
    akak pon suka bab ni dulu.. sampai sekarang..

    ada sekali tuu.. akak ubah katil dalam bilik.. kesian dekat hubby.. terlanggar dinding..kes bangun malam nak g bilik air... tak sedar katil dah berubah kedudukan.. hihihi... mmg kn mrh le.. sebab dia bangu asyik kena ingat kedudukan katil yg sering berubah..hahaha..

    ReplyDelete
  13. Wah mmg rajin ni. Akak penah ubat kedudukan perabot beberapa kali je.. dengan budak2 ni elok je rasanya susunan sekarang. Diorang dah besar baru boleh rajin sikit. Ni nak bagi rumah kurang bersepah je tujuan mengemas.

    ReplyDelete
  14. Heee...kita samalah...suka ubah2...

    ReplyDelete
  15. Ok...kak,ingt tu jgn bt byk2x bnda berat.takut2x nnt baby dh ada tp xperasan.. :)

    ReplyDelete
  16. rajin nya... klu sy dah tentu malassss hihihi..

    ReplyDelete
  17. sy pulak pesen klu suami x ubah sy x kosa ubah hahahaha ... seyes x larat nak buat pun iye jugak huhuhu

    ReplyDelete
  18. Saya suka mengemas tapi tak suka pulak ubah-ubah perabot nih (sebab saya tak kuat mana...)

    ReplyDelete
  19. deqla lom mendeko lagi kat rumah tu..haha.. tgu seblm nk raya jelah.. ingat nk ubah mana patot.. rajin ciksu ubah perabot setiap bln eh..heee

    ReplyDelete
  20. saya pun suka. kalau bab meja , katil dalam bilik tu. saya je lah yg bagi idea. haha

    ReplyDelete
  21. Tapi betulla ciksu, kalau boleh buat masa terdekat ke jangan la ubah mengubah ni even tolak sekalipun..
    Sebab kita tengah usaha untuk zuriat kan, so kena relax dan elakkan kerja2 berat :)
    Tak dinafikan myra suka mengubah ubah jugak tapi part2 angkat/tolak benda berat dah cuba elakkan :D

    ReplyDelete
  22. La saya pun sama tapi rasa kat badan juga bila duk ubah ubah ni, lepas ni tak berani la memang terasa kat perut bila tolak tolak ni.

    ReplyDelete
  23. sy xsuke sgt ubah...6bln skali bru ubah..hahha..nmpk pemalas kat situ..

    ReplyDelete
  24. Bab ni serah kt en.somi.. Dia rajin ler..

    ReplyDelete
  25. rajin gila ciksue nih.. kalau jrg buat konfem dapat lenguh stu bdn..

    ReplyDelete
  26. akak macam ibu kite

    suke sgt ubah barang

    kadang2 kite nak cari barang kat dapor mesti x jumpa hihi

    #nampak sangat malas hihi :p

    ReplyDelete
  27. rasa macam dah komen, tapi tak tahu masuk ke tak .. sebab line tenet ntah pape malam tadi. huhuhu..
    ros ni masa bujang memang suka alih perabot.. dok kemas ngan mak.. tapi, bila dah kawen ni malas nak mengalih.. kadang-kadang je..

    ReplyDelete
  28. haaaa betol la tue tkut2 kalau dah ada isi tapi kita tak perasan nanti jadi yg bukan2. mintak dijauhkan la dari awak amin2

    sama dgn mama saya. pantang bagi dia kalau tengok barang rumah tue dalam kedudukan sama dalam masa sebulan hihihi

    ReplyDelete
  29. IbuNoey lak jenis yang jarang nak mengubah kedudukan perabot.bukan apa,perabot kat kuarters ni da sediakan.almari jenis lekat kat dinding.kalau yang boleh alih tu pula punyalah berat.so kena tunggu husben dulu baru boleh ubah.

    tapi betul tu,cik sue.jgn kerap sangat ubah perabot.mungkin bagi kita tak berat.tapi dari segi nak jaga kedudukan rahim,kena berhati-hati..;)

    ReplyDelete




“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.” (Ibrahim: 40)