Tudung kanak-kanak

Rumah kena pecah..

Citer lama sebenarnya ni.. kejadian berlaku beberapa hari sebelum nak sambut RAMADHAN 2013.. saya ada coretkan dalam entry "maaf buat yang mencari saya''..

Begini kisahnya,
Kebetulan pagi kejadian cik abe keluar lambat maybe dalam pukul 8 pagi lebih lebih sikit la.. saya pukul 7 pagi dah keluar rumah.. dalam pukul 1 dah boleh balik.. kiranya dalam 110pm tu dah boleh sampai rumah la.. dekat je tempat keja saya tu..

Mula mula parking moto macam biasa.. siap kunci bagai, naik tangga.. maklum le dok tingkat 1.. so, kita exercise la sikitkan.. buka kunci drail, mangga, letak helmet, buka kunci pintu utama.. masa ni tahap normal lagi sebab tak da apa yang pelik sangat.. tak perasan sama.. cuma nampak la pintu lemari bilik utama terbuka.. cik abe kadang kadang terlupa tutup..

Macam biasa saya akan masuk dapur dulu.. bila masuk dapur saya dah cuak.. tapi masih cool.. sebab apa tau sebab pintu dapur tak berkunci & terbuka luas.. dalam hati ini mesti cik abe ambik stoking kemudian terlupa nak tutup.. padahal selalu dah pesan jangan lupa tutup pintu dapur tu.. 

Bila langkah je kaki masuk ke tempat laundry.. lagi pelik.. eh kenape pulak washing machine berganjak dari tempat asalnya.. jauh la jugak.. hampir sama dengan penyidai baju.. dengan wayarnya dicabut.. dah mula pelik.. abang carik ape ni (dalam hati).

Kemdian nak buka suis tv dan mula terperasan sesuatu.. sekali pandang nampak susunan kusyen sofa sedikit "terusik".. sebab saya ni jenis yang teliti, so, bila nampak pelik saya perasan la..

Jalan lagi terus masuk bilik utama (masa ni dah rasa tak sedap hati).. oh my god.. kenape semua bantal bantal berselerak pulak ni.. abang carik ape.. 

Terus call cik abe.. Tanya cik abe kenapa rumah berselerak.. dengan pintu dapur tak tutup, bilik bantal berterabur, pintu almari terbuka.. "abang cari barang ke tadi, laptop abg bawa ke?"

Bila jawapan cik abe semuanya TIDAK.. saya dah mula menggelabah.. takkan ada orang masuk kot.. huawaaa.. huwaaaa.. terus pergi dapur balik, amik pisau potong ayam.. sambil tu terus pergi buka pintu bilik stor, bilik no 2 & no3, kedua dua bilik air.. check semuanya mana nak tau dia dok ada dalam rumah lagi kan.. pintu utama saya buka luas luas la masa ni.. senang pa pe.. terus jerit & larik keluar je.. hahaa.. jantung ni dah dup dap dup dap..

Lepas dah check semua tempat, saya pi balik tempat laundry tadi..kemudian selak langsir yang saya halang dari pandangan luar.. alangkah terkejutnya.. bila tengok mangga tu dah kena umpil.. penyelak tu dah patah.. sah la rumah kena pecah masuk..
ketinggian benteng tu sama paras leher saya.. dengan ketinggian saya 159cm.. 

Kesimpulannya masa dia masuk, dia terus lompat dari benteng tu, bila nak keluar tak boleh nak panjat sebab wayar ampaian tu menghalang, itu sebab dia tarik washing machine saya.. supaya memudahkan dia nak langkah ke benteng tu..

Terus suruh cik abe balik la la tu jugak (sambil menangis).. bila cik abe sampai, check punya check laptop & subang emas hilang.. yang lain Alhamdulillah selamat.. habis kotak kotak gambar peninggalan arwah adik saya di sepahkannya, kain baju tak payah cakap la.. yang buat saya grrrr sangat sangat tu.. dia ambik laptop dengan aksesori nya sekali.. beg dia tinggal.. punya la hangin..

Ajak cik abe report polis, cik abe tak nak.. dia kata polis pon tak boleh buat apa.. report kat ketua blok je la. ok. 

Nak dijadikan cerita, sebelum tu ada gotong royong, dah dipesan dek ketua blok supaya kemaskini pintu drail dekat bahagian laundry tu, sebab ada kejadian pecah rumah di blok F minggu sebelum tu.. saya duduk blok E.. kebetulan pulak tingkat 1.. sangat sangat berbahaya sebabnya ada lantai yang memudahkan orang untuk panjat.. tapi apa nak heran kalau dah kerja tu perompak, tetap perompak.. yang blok F tu kalau uols nak tahu tingkat 13 ok.. macam mana dia panjat jangan tanya saya.. saya tak tahu.. yang rumah tu hilang duit.. kalau tak silap RM5k.. laki binik keja..

Kes kami ni pulak, drail tu memang dah tersiap sedia dikunci.. cuma tak cukup kuat. Cik abe dah beli kelengkapan baru nak dipasang tapi tak terpasang pasang juga.. cantik molek je terletak dekat atas peti sejuk tu siap dalam palstik lagi.. laptop tu selalu cik abe memang bawa entah kenapa dia kata tertinggal.. itu lah benda nak jadikan.. redha je la :(

Saya ni macam biasala punya la menangis.. menangis macam orang hilang anak tu.. sedih, geram, sakit hati..sebab dalam laptop tu macam macam ada.. dah la segala perisisannya baru di upgrade..huhu.. 

Dah la pagi tu masa kat tempat keja saya dah menangis disebabkan oleh seorang hamba ALLAH ni.. suka hati je petik nama saya.. ntah pa pe.. saya memang dah simpan lama tapi tak pernah nak amik kesah, walaupon saya dah dengar macam macam pasai dia dok mengata kat saya.. saya masih ok lagi.. sampai la satu tahap bila dia buat salah tapi tak nak mengaku.. itu sudah melampau.. belom saya hentam dia cabut dulu, pastu burukkan nama saya.. sapa tak hangin.. jenis saya kalau saya sakit hati, saya marah sambil menangis.. sensitip sangat.. sampai sekarang saya tak jumpa face to face lagi dengan dia.. dia blah macam tu je.. dalam dok tersedu sedan menangis tu, saya terpikir apa la salah saya sehingga diuji sebegini.. hiba sangat sangat.. ;(

Berbalik pada kes rumah saya tu kan, saya syak pekerja indon yang buat kerja kat kawasan rumah kami ni.. sebab apa tau kalau ada apa apa kerosakan, dorang yang datang repair.. dah kontrak dengan syarikat tu.. pekerja pulak indon.. apa pon tak boleh.. hanya dorang yang tahu sejauh mana & cara macam mana nak masuk.. kebetulan masa kunci pintu utama rosak pon cik abe just panggil mamat yang dok tampal simen kat bawah tu tolong buatkan.. sebelum tu masa paip dapur bocor pon cik abe pergi panggil dorang jugak.. mungkin dari sini dorang boleh tahu rumah mana ada orang & rumah mana yang selalu tak ada orang.. 

Lepas kejadian tu, dah tak pernah nampak indon yang selalu ketuk & tampal simen simen yang retak tu.. kebetulan dorang dah habis kontrak/ kerja kot.. saya syak je la sebab tak da bukti kukuh.. kalau pasang cctv boleh la tahu kan.. semuanya orang bekerja kat sini.. lagi satu saya rasa dorang memang dah tahu rumah kami siang memang tak da orang.. mungkin sudah diperhatikan sebelum2 ni..

Saya dah berkali kali ingatkan cik abe jangan sesekali bawa orang asing masuk.. ntah la.. cik abe saya tu jenis susah nak pikir negatip.. saya yang selalunya pikir negatip.. sebab masa duduk penang rumah saya pon pernah kena pecah masuk jugak.. masa kat penang kejadian awal pagi, saya ada dalam rumah ok tengah tido, baru lepas kawin & masih pjj dengan suami lagi masa tu.. itu yang saya jadi trauma.. 

Sekarang ni kan kalau balik rumah, saya mesti check keseluruhan, baru puas hati.. saya akan rasa lain tau bila rumah dah pernah kena pecah ni.. rasa macam tak selamat aje.. pengalaman saya la kan sebab dah pernah rasa 2x..

Sampai la saya dapat semangat selepas share dengan cik manis.. ini komen cik manis pada saya..


ppssttt: alhamdulillah, dapat makan ikan terubok bakar.. hihi.. masih terbau bau lagi di tangan ni.. 


41 Comments

  1. dari mula sampai habis akak baca entry ni,
    dapat rasa kesedihan sue,
    alhamdulillah masa sue balik orang tu dah takde..
    yang penting sue selamat..
    akak teringat pesan seseorang, ujian tu penghapus dosa, kalau kita sabar, besar ganjarannya..kalau bukan di dunia mungkin di sana kelak..bila time sedih selalu ingat pesan dia ni..

    ReplyDelete
  2. klu sy kna macam tu pun bleh traumaaaa!! nasib baik orang nya dh takde kt dlm umah klu tak lgi haruuu...

    ReplyDelete
  3. Kan..kit ani bila jenis teliti, satu bantal teralih pun kita dah rasa lain macam. Lebih kurang sama la masa umah sewa kat kl dulu kena pecah masuk, boleh dia ikut tingkat toilet yang kecik tu (sebab nampak bekas kasut pijak2 sana) cincin emas kesayangan saya kena ambik, dah nak jadi, hari tu boleh saya tak pakai selalu mmg tak tinggal cincin tu.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum.. akak datang ni... saya diluar.. ciksu ada kat dalam ke.. ehe.. wah rumah baru ke ni ke tukar template baru...

    baca kisah rmh kn pecah nie.. menakutkan akak tau.. seram rasanya.. mmg endon byk sgt kat cni... tapi itulah kita mdh percayakan mereka.. harap lepas ni.. apa yg rosak sikit sikit tu cuba kita betolkan sendiri jgn bg org asing masok rumah.. akak mmg pantang.. hihihi... bkn apa kita kn juga ada sikap syak wasangka...

    mg lepas ini kita semua akan dijauhkan dari segala musibah...

    ReplyDelete
  5. ngerinya sy baca..sy blm pnh la jd mcm ni,tp kat kg org umpil tingkap rumah masa mak sy sorg2 kat rumah..dia jerit kuat, lari terus org tu..rupanya penagih dadah..mmg kami kenal orgnya..

    ReplyDelete
  6. tu la. benda2 mcm ni kita tak dpt nak jangka. Dh dekat ramadhan pun ada lagi yg nak buat perkara tak baik. hmm

    ReplyDelete
  7. tu la. benda2 mcm ni kita tak dpt nak jangka. Dh dekat ramadhan pun ada lagi yg nak buat perkara tak baik. hmm

    ReplyDelete
  8. aduh seram kak baca tau.. rumah akak pun prnah kna sekali..diumpilnya pintu..naik tingkat ats .bila kak n suami tdengr mcm sesuatu je,tetiba terus lampu rumah rtpadam..ingtkan takdeape2..lmpu terpadam sndiri.rupa2nya sipecah rmah tutup ibu elektrik.. huwaa seram..

    ReplyDelete
  9. ya Allah ciksue,....mujur time ciksue masuk rumah tu perompak tu da takda kan....takpala,betul kata cik manis...maybe Allah nak gantikan laptop n subang ciksue dengan yang lebih bernilai..baby comel..amin...InsyaAllah:)

    ReplyDelete
  10. Su, memang trauma... i pernah kena, masa i dalam rumah. Seb baik umah ada alarm, so alarm bunyi bila org tu try bukak pintu umah. So dia pon lari...Tapi trauma tok sah cakap la...coz i sorang masa tu, my hubby sift malam... takot!!!

    ReplyDelete
  11. ya allah cian akak.. dah dua kali pengalaman kene pecah rumah. mmg patut trauma la kak. kalo sy pon. herm tu la org lelaki sllunya jarang nk pikir negatif dulu. org pmpuan mmg iye. sbb instinct jugak sllunya kan kak..

    tp betol la. mungkin Allah bg ujian ni, sbb ada hikmah besar Dia nak bagi sbnrnya.. inshaAllah yakin je kak ;)

    ReplyDelete
  12. Ooh takutnya kan jadi macam ni. Akak masa belajar dulu pun pernah rumah sewa kami dimasuki pencuri. Kecut perut bila bangun nak solat subuh, tgk pintu dapuur terbuka. Ada ke patut 7 anak dara tidur tanpa sedar sebahagian barang dah diambil pencuri? Kami lena sangat atau dipukau. Takut fikirkan.

    Itulah kan, zaman sekarang ni mmg kena hati2.. kalau boleh jangan leka. Benda dah nak jadi, kita redha jelah ya.. harap takkan erulang lagi kejadian macam ni. Semoga mmg ada hikmahnya yang menggembirakan ciksu.

    ReplyDelete
  13. sabar ye ciksu..huhu..btul kta cekgu tu hah..ada hikmahnya..skurng2 kna curi brg2 cmtu..klu trbkar ke, bnjir je, 1 umah abes..huhu..

    ReplyDelete
  14. takutnya kalau jadi macam tu..nasib baik tak banyak rugi..nasib baik gak xde org kat rumah..

    ReplyDelete
  15. Cik sue duduk kat quaters ker?!!!! waktu saya duduk quaters kt sabah pun pernah jugak jd macam ni.lepas terus amri hantar balik perak.lenkali kena hati2 sebab kita ni jenis selalu kena tinggal dengan hubby

    ReplyDelete
  16. harap2 tak berlaku lagi lepas ni..

    ReplyDelete
  17. haiseyman.. jijah baca ni meremang bulu roma.. takutnyaa! ni rasa nak extra careful ni.

    ReplyDelete
  18. Hye, saya suka baca blog awak, baru-baru ni saya ada buat blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

    ReplyDelete
  19. kita sama ciksue, teliti, kalau ade barang ganjak sikit je dari tempat asal..mmg akan tahu...

    apapun lepas ni beringat tau ciksue..org pecah rumah ni, mmg seriusa la rasa..huhuhu

    ReplyDelete
  20. Klu sy mmg dah mengigil2 bkn takat menangis jer... Mujur jgk cik sue xde kat umah... Seriaukan

    ReplyDelete
  21. biasa org nk buat keje ni..dia akn aim dlu bru buat rncangan..mknanya dia dh tahu time2 org xde..xpela ciksu.. ujian dariNya..tp laptop tu sygnya..lg2 kalo ada sesuatu y penting.

    y psl kes 1 lg tu.. walaupon lya krg jelas..tp cik su byk2 bsabar ye.. mnusia mcm2 peseng.. org pgecut saje y melarikan diri

    ReplyDelete
  22. sajer drop by to say hye, cakit pewut kitew baca komen ciksue tu, malu tawww. Dah terlepas nak buat canner hahaha.

    ReplyDelete
  23. seb baik ciksue tak apa2... syukur... janji kita selamat... brg kena ambil tu bukan rezeki kita lagi... insyaAllah, kalau kita redha dan sabar Allah akan ganti balik dgn yg lagi best... mcm kata ceqgu tu

    ReplyDelete
  24. serius klu bab pecah rumah nie YA Allah memang menakutkan sesiapa saje..lelagi klu anak2 dok umah sorang,kite perempuan dok umah sorang..ee...sangat merisaukan...x berani nak bukak pintu..

    ReplyDelete
  25. Ciksu, mungkin kita ni org pompuan so kita ingat setiap benda yg kita susun kan. Pernah skali masa bujang dulu, umah sewa saya ni ada sorang lagi kawan kepada housemate saya masuk singgah kejap utk buat apa tah, saya dah tak ingat. Kunci rumah tu housemate sy la yang bagi kat kawan dia tu. Pastu saya nampak selipar kat luar rumah yg biasa saya susun elok2 teralih sikit. Saya terus je call housemate saya yang masa tu belum balik dr ofis lagi, saya ckp, "aku rasa ada org jahat masuk umah kita la, sebab selipar teralih". Heheh.. boleh gitu. Skali housemate saya kata kawan dia yg masuk. So, okay la.

    Syukur la dia amik barang je ciksu wp kita syg barang tu. Yang penting nywa dan keselamatan kita terjamin. Saya penah hilang cincin tunang dgn gelang kawen sbb org pecah masuk rumah 2 tahun lepas. Huhu.. sedih.

    ReplyDelete
  26. Berat juga dugaan tu, mujur tak banyak yg hilang..
    Ada hikmah semua tu..

    Sedapnya ciksu terubuk bakar, da lama tak makan :D

    ReplyDelete
  27. alhamdulillah cik sue dan suami tk kena apa2..
    ada hikmah semua tu kn..

    ReplyDelete
  28. Syukurlah Ciksu takda kejadian yang lebih buruk berlaku. Kira Ciksu jenis beranilah juga. Akak ni penakut. Kalau confirmed dah tau org masuk rumah, memang akak keluar tunggu luar sampai hubby datang. Tak berani nak check bagai ada orang kat dalam lagi ke tidak. Akak kalau sampai rumah, bawah katil, celah almari even dalam almari semuapun check...manalah tahukan... tapi jgn sentuh barang dalam rumah...wayar gerak sikit pun akak dah tau mmg ada orang usik :)

    ReplyDelete
  29. nak nasihat orang bukan kita ni perfect sangat cuma sekadar berkongsi..betul apa kata orang tu..kadang2 Allah ambil dulu & gantikan kemudian dengan rezeki lain..& rezeki jugak bermaksud macam2..bukan semestinya duit....sabar banyak2 ye... :D

    ReplyDelete
  30. suka komen kak tihara tu...yang penting nyawa selamat okay...

    ReplyDelete
  31. penuh penghayatan tau ai baca karangan CikSu tu..haish takut pun hado..kalo ai lah mas tu..mau gabra xleh nk buat apa dah..nangis tu dah saheh2 dah..huhuhu

    ReplyDelete
  32. Pasti ada yg lebih baik Allah akn gnti.. Yg pnting, diri dan klrga slmat...

    ReplyDelete
  33. Beranikah QR ni siap boleh nak check bilik kalau okje dah siap siap duk luar dah tu...
    Nama pun manusia QR....gatal jer mulut mereka nak mengata...selagi tak mengata tak puas hati hehe...sabo jer le...

    ReplyDelete
  34. Kalo sy pun sy nangis tau hilang brg berharga penat lelah kite cri duit n beli...skrg nih memg kne berhati hati n berjaga jaga sbb mcm2 boleh jd tau..

    ReplyDelete
  35. cantiklah blog baru ciksu ni.. dah tukar baju rupanya.. lagi ceria tau. sejak bila ni ciksu.. lama kan Ros tak BW.. hihihi

    ReplyDelete
  36. huuu takutnya baca. awak yang alami mesti lagi takut kan. trauma tue dah tentu.

    biasanya orang laki nie memang susah nak fikir negatif smpi kita naik tensen kan huuu. saya pun mcm tue. smpi kena takut2kan dgn berita yg buruk sgt baru nk mula nk pk negatif

    pape pun alhamdulilah nyawa awak dan suami selamat

    ReplyDelete
  37. gigih deqla baca dari awal nk tau apa kisahnya.. hmmm berdebar2 pulak deqla rasa bila ciksu capai pisau tu..ingatkan perompak tu ada lagi kat rumah.. tp bgslah xde.. alhamdulillah ciksu x apa2.. nk wat camne kan, rezeki bersama laptop dgn subang tu x lama .. redha jelah.. deqla pun takut jugak, sbb bila hubby keje deqla sorg2 kat rumah.. ada pun anak2 bulus jelah..huhu..

    ReplyDelete
  38. dari atas sampai lah kebawah saya baca entri nih kan ciksu, dah rasa takut tinggal dalam ruma soarang sorang. terus saya keluar cek cek laman utama, yelaa saya kan kat dalam bilik jee, makbapa petang2 baru sampai ruma. takut pula baca. hihi . sepanjang hidup nih takpernah lagi merasa pecah rumah, harap harap dijauhkan lah untukkita semua yerr ciksu. :)

    ReplyDelete
  39. salam QR..

    huhu..Alhamdulilah takd eape2 yg jadi kat QR..

    lps ni kena lebih berhati2..
    setiap yg berlaku pasti ada hikmat disebaliknya..

    ReplyDelete
  40. bahaya kes pecah rumah ni..setakat ni masa dok kl ni xpernah lagi la kena cam tu.tapi kat kuarters yg IbuNoey tinggal ni pernah jugak ada kes pecah rumah.sekarang dah xde dah..

    ReplyDelete
  41. saya juga pernah alami nasib yang sama..malam sehari sebelum krismas 2013..penyamun tu masuk ikut bumbung rumah..barang kemas kawen semua dia kebas..sebab keje tak leh pakai barang kemas so saya simpan sikit kat bilik bawah dan sikit kat bilik atas..walaupun dah sorok,si penyamun tetap dapat jumpa..yuppp..memang akan rasa tak selamat bila dah jadi macam ni..memang akan rasa takut dan berwaspada je..mula2 memang marah dengan si penyamun tu..tapi,last2 kenalah redha..mungkin rezeki kita nak pegang barang2 tu sampai takat tu aje..hurmm..sekadar berkongsi apa yang anda rasa saja..

    ReplyDelete




“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.” (Ibrahim: 40)