Tudung kanak-kanak

Kuih Bunga Pudak



Pernah makan? "sedap ke.."
Pernah tengok? "di mana.."

Pertama kali seumur hidup saya jumpa dan makan ini kuih.. namanya Kuih Bunga Pudak..

Masa mula2 mak bagi suruh rasa, saya ingat durian crepe la.. *kononnya..* sebab seakan-akan kan.. cuma warnanya lain sikit.. mana nak tau versi orang kampung.. hihi


Sekali gigit lain pulak rasanya.. teksturnya lembut lagi halus.. mudah lerai.. tapi TERAMATLAH SEDAP.. tak manis sangat.. kulitnya dari tepung pulut.. intinya dari kelapa..

Kuih Bunga Pudak ni sejenis kuih orang lama la.. hampir pupus rasanya.. 

Ini pon mak saya tempah khas dengan satu makcik ni.. jauh juga la mak pi tempah hari tu.. kalau tak silap di Kampung Kriang Pulau, Tandop, Kedah.. mak order melalui sedara yang duduk area sinun.. semata2 untuk adik mak yang buat kenduri kawin anak keduanya :).. kiranya ini buah tangan dari mak saya la..

Teringin nak ajak mak pi order lagi kuih bunga pudak ni.. pastu boleh lah tengok cara makcik tu buat kan.. saya ajak mak saya buat tapi mak kata nak buatnya agak renyah sikit.. 

Ini entry yang saya pernah selit pasai kuih bunga pudak.. 


16 Comments

  1. seyes x pernah makan tau ... jauh sekali pernah dgr nama..

    ReplyDelete
  2. sedap dan cantik kalau dibuat hantaran...

    ReplyDelete
  3. bunyik2 nya macam sedap... tak pernah dengar or makan skali pun...

    ReplyDelete
  4. moning
    salam isnin
    cuti pg mane...

    ReplyDelete
  5. Penah nampak...tapi x pernah makan...

    ReplyDelete
  6. ohohoho..mmg tak pernah dgr la nama kuih ni.hehe

    ReplyDelete
  7. tak pernah tengok apalagi makan..
    cer pos sini skit..hihi

    ReplyDelete
  8. kuih apa ni kak..alahai..1st time dgr ni...huhuhu.lame tak singgah.. :)

    ReplyDelete
  9. tak pernah tengok pon..pelik nampaknya..hee

    ReplyDelete
  10. nnti nak try tnya mama la pasal kuih nih..hehe..

    ReplyDelete




“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.” (Ibrahim: 40)