Tudung kanak-kanak

10 Tips Kempiskan Perut

๐Ÿ˜˜ุจุณู… ุงู„ู„ู‡ ุงู„ุฑู…ู† ุงู„ุฑุญูŠู…๐Ÿ˜˜

Renung-renungkan. selamat beramal :)
salam isnin..



  1. Minum air segelas air sebelum makan- dah amalkan sokmo
  2. makan hidangan sederhana 5x sehari- pon amalkan juga
  3. makan perlahan-lahan sehingga lumat - ni payoh sikit. tak adenya kunyah 44x. main agak-agak je, dah tak keras terus telan. 
  4. bersenam sekurang-kurangnya 3x seminggu -non hado. berjalan, berlari kejar rania adalah. exercise jugak, kan? ahaks
  5. banyakkan makan buah-buahan sebagai snek - jarang makan buah kecuali buah yang disukai sahaja akan makan.
  6. kurangkan gula - ini tak dinafikan, bulan november ari tu banyak sangat minum air manis sebab ramai datang rumah, kan. air yang tak habis masuk esbok, pastu dok sesaje buka esbok then habiskan. pastu tak kira lagi segala kuih muih, kek, manisan, nasi. nampak macam-macam dibedalnya. Dan paling terkejut bulan 12 timbang berat naik jadi 60kg. perghhhhh dasyat sungguh penangan makan gula berlebihan ni. saya kalau duduk bertiga (saya, suami, rania) jarang minum air manis.
  7. jangan tinggal sarapan pagi - alhamdulillah, tak pernah miss. 
  8. sentiasa lakukan push up - tak rajin lah. zaman sekolah dulu rajin lah. 
  9. menjaga kedudukan badan ketika duduk dengan betul - kadang ingat buat, tak ingat abaikan.
  10. jangan amalkan makanan segera dan air berkarbonat- memang tak minum air berkarbonat. makanan segera pon jarang2 ambil ..
saja share ni sebab stress berat naik sampai 60kg. adeiiii.. kasik semangat sikit nak turunkan berat badan balik.. go go go go.. lepas ni memang kena exercise sokmo. nak ajak rania teman ummi jongging lah..

ok bye. nak siap-siap pi taman jongging. ekekekeke


12 Comments

  1. Perkongsian yang bagus...
    Semoga menjadi amalan kita semua..

    ReplyDelete
  2. Yang jangan tinggal breakfast tu payah nak buat

    ReplyDelete
  3. nice sharing, wlupun tahu susah nak praktik hihi lg2 push-up tu, pengsan

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas tips. Memang sedang nak kuruskan badan ni ๐Ÿ˜ƒ
    .
    Hehe.
    .
    Memanh terbaiklah. Kebanyakannya dah buat

    ReplyDelete
  5. nice sharing...thanks for the share...

    ReplyDelete
  6. Salam 2017 Cik Sue... sihat ke?
    Ikut tips tu mmg banyak yg tak buat patutlah perut tak kempis kempis haha...

    ReplyDelete
  7. Push-up dan exercise itulah yg kakak lack-off
    Susah betul nak cari masa buat itu semua.

    ReplyDelete
  8. TQ sharing.. :)
    Kekadang kita lupa nak buat.. aka malas.. hihiii
    Tapi nak kurus.. acaner tu? hehehe

    ReplyDelete
  9. Adoi... moh la kita sama2 azam kurus... ๐Ÿ˜“๐Ÿ˜“๐Ÿ˜“

    ReplyDelete




Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa

Allahumma aamiin aamiin aamiin ya Rabbal alamiin