Tudung kanak-kanak

Cerita KUTU...

Alhamdulillah..tetiba target tahun 2018 ni nak join kutu barang.. Targetnya nak tambah gadjet di DAPUR CIKSU 😂😂

Senang sikit daripada main kutu duit. Sebab kalau kutu duit, dapat duit belum tentu lagi aku nak beli barang. Benda lain dulu yang aku buat nanti. Sudahnya, barang yang aku nak..melepas.. Hahahahaha..

Aku terjoin kutu ni sebab kebetulan kakak tu offer barang yang memang aku dah aim. Ya Allah, macam orang mengantuk disorongkan bantallah. Terus whatsapp tanya. Yeay! Yeay!

Lagi satu bulan-bulan pon tak banyak. So, masih mampu untuk SURI RUMAH YANG BERGELAR ONLINE SELLER ni untuk membayarnya 😉😉

Tujuan utama, manalah nak tau kot-kot tahun ni terjual kek lagikan. Doakan semoga impian aku yang satu ni terlaksana juga aamiin.. Last year ada juga terjual. Yang penting aku dah dapat balik duit modal hasil beli pengukus yang lama tu.

Pengukus lama tu ok lagi. Boleh je guna. Tak ada masalah pon. Cumanya aku bukan apa, sebab besar sangatlah. Sekali dia masuk padang, makan ruang dapur gas tu. Pastu nak guna gas lagi. Dahlah rumah tingkat 4, mau gas habis.. Kesian ke orang yang hantar tu. Jenuh menapak naik tangga dengan bawa tong gas tu. Aduhai.. Jadinya, alasan aku untuk memudahkan semua pihak. Oklah, kan!! 😉

Jeng.. Jeng.. Perkenalkan..
PENGUKUS MAKANAN NOXXA

NOXXA FOOD STEAMER

alhamdulillah, barangnya dah dapat. Sebab akak tu bagi barang ikut turn. Aku start bayar bulan 11/2017. Bulan 1/2018 dah dapat periuknya. Bulan 4/2018 baru habis bayar. Teruja sekejap mak nak!!!

Bertambah lagi gadjet dapurku.. Ada lagi 3 barang untuk gadjet dapurku tu. Semoga tercapai untuk memilikinya. Aamiin

Actually, aku ni bukanlah yang suka sangat join kutu-kutu ni. Tak berapa minat pon iye. Tak minat tu sebab dok kena bagi duit dekat orang. Kahkahkah. Paling tak suka kalau orang lain buat hal dalam group kutu tu. Naya ke orang lainlah. Memang sejak zaman sekolah lagi aku memang anti dengan GROUP KUTU ni 😂😂😂

Tapi dalam tak minat, terjoin juga. Ekekeke.. lagi satu niat aku nak berkenalan dengan orang dalam perumahan ni. Barulah mesra alam. Kan!!! Maklumlah baru setahun duduk sini.. Kenalah kenal-kenal orang. Kang berselisih di kedai ECO, ngko tak kenal dia, dia tak kenal ngko.. Padahal duduk dalam satu perumahan. Gituuuu 😉

Last aku join kutu masa kerja di Tadika Kemas tahun 2013 dulu. Dapat duit tu, aku buat pergi jenjalan ke LANGKAWI. Nak baca entry LANGKAWI boleh selak entry yang lepas-lepas. Balik dari LANGKAWI , bulan 12/2013 aku disahkan pregnant. Adakah Rania baby LANGKAWI 🤔🤔

Okay terkeluar tajuk. Berbalik pada cerita kutu tadi tu.. Tahun lepas cik abe ada join kutu dengan geng jiran perepuan blok aku duduk sekarang ni.. Dapatlah RM1400. Akulah tukang pergi bayornya. Cik abe tukang bagi duit je..

Tahun ni pon ada juga. Cik abe yang join, sebulan RM200. Aku tak join pon. Kikiki. Yang tahun ni RM2000. Nama cik abe bulan 8. Hahahaha. Pandai tak ummi cabut undi.. Ngam-ngam bulan kelahiran Rania, kan!! Bolehlah planning next cuti-cuti Malaysia. Targetnya dah ada.. In shaa Allah, semoga terlaksana.. Aamiin

Bagi aku kutu ni macam simpanan di bank jugalah. Cuma bezanya kena istiqamah bayar sebab ada kengkawan yang menanti. Kalau awak rasa nak simpan RM200 sebulan di bank macam senang, bolehlah simpan terus di bank. Tapi syaratnya janganlah kecoh. Kang ngko gi simpan, tengah bulan gi cucuk. Itu masalahnya. Bila join kutu, memang tak ada chancelah nak cucuk, cucuk. Cuma ngko akan berat masa nak membayar tulah.

Lagi satu aku paling suka kalau dapat no last tiap kali main kutu.hahahaha.sebab nanti dah tak payah pikir nak bayar lagi.. Baru rasa ada nikmatnya join kutu. Kahkahkahkah..

Teruja join kutu, nanti ngko akan dapat seketoi duit tu. Masa tu memang seronoklah.. Tapi kena pandai-pandailah.. Rancang sebaiknya..

Kadang ada je adik beradik, kengkawan ofis yang buat kutu ni. Contohnya deme nak buat trip ke mana-mana. Suruh si along collect duit. Nanti sampai masanya, bagilah semula duit tu. Memang seronoklah nampak hasilnya tu..

Ampa pon main kutu juga ke? Apa pon tunggu next entry berkaitan NOXXA FOOD STEAMER ni deh... Apakah resepi pertama yang akan aku cuba nanti?? Stay tuned.. ✌

4 Comments

  1. fuhhh bestnya.. cikyan pon suka nak kumpul brg dapur mcm ni.. next target nk beli periuk kukus atau bread maker tu... simpan duit dlu laa tp.. bestnya... boleh letak dlm wishlist nih !

    ReplyDelete
  2. sekarang dah tak main kutu.. takut. hihihi.. kumpul sendiri -sendiri jer.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...salam kenal...wah bestnya dah ada noxxa...

    ReplyDelete
  4. aida pun tiap tahun join kutu, ciksu.
    bersambung-sambung.
    dah bertahun-tahun dah. 2-3 group kutu.
    kutu correlle pernah. kutu tupperware pernah.
    then paling lama bertahan kutu emas. beli goldbar.
    da abis dah pun. sebab da boleh saving sendiri utk beli cash aje. tak payah tunggu kutu.
    now ada on 2 grup kutu. semua utk cash = nak byr insuran anak-anak.
    insuran anak-anak aida, byr setahun sekali. tak byr sebulan sekali. so, tak perlu la risau nak membayar nanti bila sampai turn :)

    ReplyDelete




“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.” (Ibrahim: 40)