Tudung kanak-kanak

Bila Si Anak Mengeliat

macam pelik pulak bunyinya tu kan. apabila sekali sekala menyebutnya. korang pernah dengar tak pesanan dari penaja yang berbunyi begini..

"bila basuh baju baby jangan diperah, nanti baby mengeliat.."

haaa.. ada siapa-siapa pernah dengar tak..?

nak dijadikan cerita, sesungguhnya saya memang tak tahu menahu pon pasal ni.
sebabnya mak-mak tak ada pulak yang berpesan tetapi sebaliknya bila member saya yang dah ada 2 orang anak datang ziarah hari tu, bagitau pasai mende ni. terkezut oke :*)
padahal nak tergelak sebab memang ada buat pon.. 

untuk ke sekian kalinya.. setelah permata hati saya dilahirkan , semua kain bajunya adik lelaki saya yang basuh. siap perah la kan.. so, memang perasan anak saya banyak kali mengeliat. memang mengeliat yang beria-ria tu haaa.. kaw-kaw  punya mengeliat.. 
bila cakap dengan mak, mak kata tak ada apa la, exercise katanya.. hahaha.. 
apa-apa aje lah kan..
yang syioknya mak saya siap keringkan baju anak saya tu guna spin lagi
kata mak kalau tak spin bila masanya nak kering.

mak saya cuma pesan 
"bila basuh baju jangan direndam baju tu lelama, nanti takut anak kembung.."

alhamdulillah la sejak masuk umo 4 bulan lebih ni, anak saya dah kurang mengeliatnya..
kembung perut pon rasanya tak lagi..

pppssttt: macam-macam kan :) 

24 Comments

  1. erkk?? macam tu ke?

    first time dengar ni..hihi

    ReplyDelete
  2. sungguh lah ciksu? baru tahu ni. hahaha. takpe. lambat lagi nak ada anak. hihihi :)

    ReplyDelete
  3. Hahha tak pernah dengar punnnnnn benda macam ni.

    ReplyDelete
  4. ha'a penah dgr gak tapi tak sure la bleh pecaya ke tak..

    ReplyDelete
  5. queenpink pernah dengar..cakap orang tua dulu2 :) tapi apa kaitan bila basuh baju baby jangan diperah, nanti baby mengeliat.."
    queenpink masih tak faham :)

    ReplyDelete
  6. tu la yg org tua2 ckp tp akak xpenah ikut pun..spin tetap spin,hehe..

    ReplyDelete
  7. yang baju jgn rendam nanti anak kembung perut tu biasa dengar.tapi saya fikir cara lain..lagi lama kita rendam lagi banyak bakteria terkumpul.so basuh la cepat2. lagipun baju baby..bukan kotor sangat...setakat muntah susu je pun
    bab mengeliat tu..rasanya baby cuma bleh baring je..x de pegerakkan lain pun dia bleh buat dgn sendiri.sekali sekala merenggangkan badan.kita pun kalau baring lama2..mau sakit urat badan ni
    ini pandangan saya je cik su..

    ReplyDelete
  8. hihi..org tua2 ramai y pesan camtu.. satu lg towel jgn belit rambut, tkut pusat ank terbelit..ntah la.. klo ye pon kebetulan kot

    ReplyDelete
  9. akak pun baru tau ni
    thanks sharing
    alhamdulillah baby n mommynya sihat yea :)

    ReplyDelete
  10. alamak.. kalo basuh baju dalam washing machine baju kena spin, camno lak tu..

    hihi..

    ReplyDelete
  11. kak nad mmg ada dengar. makpak mertua la banyak pantang larang yg camtu. sbb depa lama dok kg kan.. klu ikutkan mcm2 lagi.. ada yg mcm xleh percaya je, tp bila depan depa kita ikut la kan, jaga hati depa..mana yg mcm pelik ja tu, balik umah kami buat jugak hehehe...

    ReplyDelete
  12. Mcm tu pula eh.. Bab jgn rendam bju tu mak sy pun pesan.tp bju zahra basuh ngn mesin..

    ReplyDelete
  13. Mcm tu pula eh.. Bab jgn rendam bju tu mak sy pun pesan.tp bju zahra basuh ngn mesin..

    ReplyDelete
  14. iya jijah pernah dengar.. tp jijah buat juga.. so far hakimi xde msalah juga

    ReplyDelete
  15. biasalahtu... cam penah dengar... tapi memang selau basuh baju bebipun tak beria ngat...

    ReplyDelete
  16. Haha.. Pernah dgr ni.. Tp mitos aje semua tu.. Xbetul pun.. Kalau ada nampak sama tu kebetulan je.. Mcm adik sya jenis percaya semua benda ni, sampai gaduh² xbg perah baju anak dia sbb org Kelantan kata perah baju nanti anak sakit urat.. Hehe

    ReplyDelete
  17. mak saya ler tu pesan kat somi .. jgn di perah baju baby tu beria sgt.. nnt bdk mengeliat .. kesian .. huhuhub .. tu masa amir kecik² duulah.. rendam pun x bg..

    ReplyDelete
  18. whattttt??? bukan mengeliat tu untuk betulkan urat ker?? okay lah tu... karang kejung pulak urat tu keras je sepanjang masa

    ReplyDelete
  19. haha... org lama mmg mcm2 pntg larang... sy pun biasa.. tapi tak ikut pun..

    ReplyDelete
  20. yang jangan rendam baju tu pun mama ada pesan jugak. takut anak kembong perot. sampai sekarang takut nak rendam baju dia hihihihi

    ReplyDelete
  21. hehe...tak usah percaya sangatlah cik su
    benda yang mendatangkan khurafat ni biasa saya dengar aje =)

    ReplyDelete
  22. fuyyo!!!!!! x pernah dgr pun pasal perah baju = mengeliat tu.. huhu.. macam2 la ek

    ReplyDelete
  23. Pernah dengar gak. Tapi biasalah, orang dedulu byk pantang larangnya.

    ReplyDelete




Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa

Allahumma aamiin aamiin aamiin ya Rabbal alamiin