Tudung kanak-kanak

Berat badan sebelum & selepas bersalin serta selepas berpantang

haaaa.. jangan tak percaya ye. selepas berpantang untuk kelahiran permata hati sulung,  saya berjaya dapat berat badan seperti sebelum berkahwin. berat badan saya masa zaman bujang dulu dalam 49 kg gituu la. 

untuk makluman uols serta buat tatapan saya juga di kemudian hari, berat badan saya masa buka buku pink ialah 53.1 kg dan berat terakhir yang dicatatkan sebelum bersalin ialah 61.2 kg

sebulan selepas bersalin, berat badan saya turun jadi 52.5 kg. turun mendadak la kan sebab permata hati dah selamat dilahirkan. hihihi.

bulan kedua selepas berpantang, berat badan saya turun lagi. tinggal 50.8 kg.
 fuhhhhh. macam tak percaya je kan. tetiba rasa macam kurus sangat la pulak. masa zaman bujang syiokkk le dapat berat badan ceng gini. bila dah kawin dan ada anak ni, kalau boleh berat dalam linkungan 55 kg ok la kan :D

masuk bulan ketiga selepas berpantang, sekali lagi timbang.. haaa, nahhhhh masih kekal di angka 5 juga. turun sikit dari bulan kedua.. tinggal 50.5 kg. 
walauapapon, saya bersyukur sebab BMI saya masih di tahap normal 

petang kelmarin bawa permata hati pergi timbang 4 bulan. alang2 dah pergi klinik timbang anak maka saya pon ambil la peluang juga untuk timbang :’) 
 yeay!! bulan keempat berat dah naik jadi 51.7 kg.



cuma yang paling syiokkk sebab dapat sarung seluar jeans zaman bujang yang bersaiz 28. hew.hew.hew. dah lama kot tak pakai sebab tak muat nak kancing. hahahahaa. 

so, sangat berpuas hati dengan amalan yang saya amalkan sepanjang berpantang. yang paling saya suka bab perut la sebab tak muncit.. suka.suka.suka >_<
yang ini perasan sangat, makan banyak mana pon perut masih leper je. bila lepas membuang pon still leper juga. tak sia sia kan disiplinkan diri sepanjang berpantang tempoh hari :) 

alhamdulillah. alhamdulillah. alhamdulillah.

ada masa terluang nanti saya kongsikan pemakanan dan amalan berpantang yang saya amalkan. in shaa Allah.. 

stay tuned.. 
daaaaaaaaaa ^_______________________^




34 Comments

  1. wah wah wahh. ni mesti ikut petua orang tua tua ni. :)

    ReplyDelete
  2. Asslmkm ciksu.. Sama la ngn kta pun. Brat turun sampai 43kg.. Rasa mcm nmpk tulang je bila kurus cmni..

    ReplyDelete
  3. Aduh, cemburunya dengar! Walaupun tak dapat dah berat zaman anak dara, 50kg tu dah kira kuruslah tu, Ciksu. Mesti senyum lebar aje dapat kancing seluar jeans size 28 tu ye ^_^

    ReplyDelete
  4. assalam QR..acik masa lepas pantang untuk tiga2 hero pun boleh juga turun berat badan..tapi bila dah tak mengandung dan bersalin lagi..terus naik naik dan naik..tahun 2014 paling tinggi..sabo jela acik..

    ReplyDelete
  5. sama mcm saya.. berat badan still mantain wlpn ank 3 hehe..
    janji dalam pantang, pantang betul2.

    ReplyDelete
  6. yesss i like! kalau pantang betul2..mmg dapat slim balik

    ReplyDelete
  7. tahniah cik sue.some people memang senang nk turunkan berat badan.walaupun dh beranak 2 dan ambik injection perancang....berat saya still maintain. makan x de berdiet sgt...senaman pun dgn ank2 je.syukur dgn anugerah yg Allah bg

    ReplyDelete
  8. Wah... Hebat.. Sya ari tu mmg xpantang sgt.. X reti la nk berpantang ni.. Dok dlm pantang pun boleh mkn megi senyap²..hehe..jahanam aku.. Kihkihkih

    ReplyDelete
  9. Kijkih...bab berat badan ni..diana pun kire brnasih baik. Nak dpt berat badan anak dara payah kut...sbb dulu berat badan 38kg....hihiji...dpt anak pertama berat dah 42-43 kg....then pas besalin anak ke2 berat maintain 40-41kg.....kalo naik skit jenuh satu kg kata dah gemukkkk...waaaaaa

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah...lepas ni cuba maitainkan dalam 50 - 53 kg gitew..Bunda ni jenis susah nak naik, tapi senang nak turun....

    Masa bujang sampai anak kecil2 4 orang..berat bunda tak pernah menjangkau angka 50kg. Memang kurus...Dah tua2 ni pulak maintain 50-53kg, naik turun..

    eh..eh..samalah kita kan...

    ReplyDelete
  11. terima kasih datang ke laman etuza. ..hebat entry hal kesihatan wanita..penting untuk diketahui..tahniah ya

    ReplyDelete
  12. mmg seronok bila boleh dpt berat badan asal,apatah lagi berat masa anak dara..sy biasanya lepas bersalin mmg dpt berat asal..mkn byk pun berat turun sbb menyusukan anak kan..bila anak dah setaun above ni la nak kena jaga.makan byk je mmg naik tak turun2 dh.hehe

    ReplyDelete
  13. Alahhhhh cik sue mmg kurus pun sebelum ni...tak hairan ar...Nampak Tak kejelesan disitu hihi....

    ReplyDelete
  14. Tp kan cik sue org beranak sorang biasanya mmg akan balik berat asal..

    ReplyDelete
  15. Pergh ~ kalah cik ta.. hehe..

    Bini saya sebelum hamil underweight.. sebelum bersalin naik 10 kilo jer.. pas bersalin skrg ni.. nmpk mcm lagi kurus.. tmbh den susah hati.. haha..

    ReplyDelete
  16. alhamdulillah . bkn mudah nak turunkan berat badan masa beralin ni ...

    ReplyDelete
  17. Pengsan nak dapat balik berat zaman anak dara 45 sekarang 65

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah... kurus tu bonus!! Yey!!

    ReplyDelete
  19. mostly...lepas bersalin memasing pakat nak turun kan berat badan...akak sorang jer yang sebok nak naikkan berat badan nampaknye :)

    ReplyDelete
  20. hebat ni, dapat pakai seluar saiz 28... tahniah.. akak masa anak 1 naik sikit, jadi 45kg, seluar masih loggar.. dah anak dua naik 46kg tapi seluar tang perut sikit2 ketat.. sekrang cuti sekolah asyik makan je memang naik beratnya. faktor usia dan metabolisme sekali kot

    ReplyDelete
  21. alhamdulillah... sy jnis bdn ssh nak naik.. mkin bsar ank mkin susut berat badan...

    ReplyDelete
  22. Breastfeeding juga salah satu penyebab berat badan turun ☺

    ReplyDelete
  23. Syoknyaaaa :)

    Myra pun kalau nak kembali ke bentuk asal, kena tunggu rezeki dapat baby la kot..hehee

    ReplyDelete
  24. untunglah...
    lya pon nk cuba kurangkan berat bdan jugak ni..
    hbis seluar x muat

    ReplyDelete
  25. Wahhh ciksu ni hebatlah... Kekal slim melimmmm

    ReplyDelete
  26. Berat badan unggul gitu, tahniah Cik Su

    ReplyDelete
  27. saya pun sebelum bersalin ritu berat cecah sampao 60++ tapi masa pregnant jela yang boleh berat naik pun. dah lepas bersalin trun balik mcm berat asal yang selalu. alhamdulilah jenis badan susah nak naik hihihih

    ReplyDelete
  28. wah bagus tu...akak ni lepas lahirkan anak ketiga kawan2 ckp makin kurusss..huhuhu berat x ideal

    ReplyDelete
  29. saya pula bila tak dapat pakai saiz gitu even dari anak dara pun
    memang jenis beso aje...hehe
    apapun tahniah ye

    ReplyDelete




Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa

Allahumma aamiin aamiin aamiin ya Rabbal alamiin