Tudung kanak-kanak

Kegunaan Daun Sireh

Seikat RM1.. beli dipasar Chow Kit dengan peniaga Melayu.. dah la murah, banyak pulak tu..

Saya memang suka guna daun sireh.. sejak zaman bujang lagi saya dah mula guna daun sireh ni sampai la sekarang.. semua ni gara2 terbaca dalam majalah Wanita (kalau tak salah).. yang mak punya.. kebetulan kat kampung, ayah memang ada tanam pokok sireh. senang dan membantu :)

Kemdian masa saya duduk penang saya dapatkan stok dari pasar malam.. 10 helai singgit.. mahal rasanya tapi sib baik daunnya lebor2.. hihi.. kalau tak dapat di pasar malam saya amik je kat umah kak sepupu sebab dia ada tanam juga ;)


Saya buat apa dengan daun sireh ni.. haaa, nak tahu.. saya guna untuk membasuh/ mencuci Miss V.. sebabnya daun sireh mengandungi sejenis bahan antiseptik semulajadi yang baik untuk membunuh kuman, bakteria dan kulat.. terutamanya untuk merawat masalah keputihan.. 

Alhamdulillah, saya memang tak da masalah keputihan.. selain itu, daun sireh juga dapat  menghilangkan bau bauan disekitar MissV.. terutamanya selepas Miss P singgah.. hehe.. masalah gatal2 di bahagian Miss V pon tak ada.. alhamdulillah saya tak pernah mengalaminya sejak mula mengamalkan air sireh ni. dah lama saya amalkan :)




Caranya pon senang je.. sediakan daun sireh secukupnya, basuh cuci kemudian rebus dengan air sampai mendidih.. kemdian biar suam suam kuku, jadikan ia sebagai air basuhan untuk MissV.. saya tak da la guna hari hari.. seminggu dalam 2x je.. penggunaan daun sireh ni juga berfungsi sebagai perapat (:


Kalau hidung saya berdarah pon saya sumbat daun sireh.. caranya amik daun sireh, renyukkan daun sireh tu kemdian kasi gulung2.. ala, bagi muat2 dengan hidung uols la.. kemdian sumbat masuk dalam hidung.. pastu dongak kepala sikit.. dengan izin ALLAH.. darah yang keluar tadi akan beransur kurang.. kiranya daun sireh ni boleh menghentikan pendarahan juga :)

Saya memang tak beli produk pencuci di pasaran.. kena tengok pada nilai pHnya juga sebelum guna.. kalau tak sesuai boleh gatal2 atau sebaliknya. saya lebih selesa guna cara alami kerana sangat sangat membantu.. hihi..

UPDATED


Selain digunakan sebagai pencuci MISS V.. juga digunakan sebagai EYE DROP
caranya: lumatkan daun sireh, campur filtered water, saring. kemdian titiskan ke dalam mata, guna kapa bersih. kalau ada baki boleh simpan dalam peti sejuk. boleh guna time sakit mata.. Inshaa ALLAH. kita berusaha..




28 Comments

  1. Mmg banyak ilmu kesihatan QR ni.. baru tahu pasal kegunaan sireh utk hidung berdarah ni.. bagus ni... selamat

    ReplyDelete
  2. Mmng bagus kan daun sireh ni ...akak kalau rajin buat..tapi Skrang ni dah jarang2 buat..malas lah tu..hihihi..

    ReplyDelete
  3. betol tu sy biasa guna masa dlm pantang...tp lps pntang jarang2 je la..hehe...tq share..

    ReplyDelete
  4. sy pun suka guna daun sirih..baunya punn best..kat sini ramai juga yang tanam, senang lagi la nak dapat..

    ReplyDelete
  5. rajinnya, kalau saya memang tak buat la hiksss :)

    ReplyDelete
  6. Salam dinda,

    Tip yg murah,mudah dn berkesan

    Kanda sihat je..hrp dindapun begitu ye..,

    ReplyDelete
  7. Hye, saya suka bace blog awk, baru2 ni saya baru buat blog hope awk boleh follow dan singgah la blog saya :) http://awksweetgitu.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. Ciksu rajin merebus sirih. Kagum plak saya. Selama ni penah dgr pasal kegunaan sirih utk cuci miss v. Tp tak penah dgr ada yg buat. Kalo ciksu kata mujarab, sy kena cuba la nnt.

    ReplyDelete
  9. tak pernah cuba cara tradisional macam ni..selalu guna y dah siap sedia je..

    ReplyDelete
  10. waaaa..bagusnya tips dari ciksu ni.. gunakan secara semulajadikan..
    mcm sekarang ni dorang jual secara produk.. hrga pula sebotol kat Rm50.. aduhai..mahalnya..

    ReplyDelete
  11. ni yg nak try nk. kat sebelah rumah bi mmg ada pokok sireh. hihii

    ReplyDelete
  12. daun sirih memang bagus..:) lagi 1,kalau taknak bgi jerawat naik kat muka,cuci muka dengan air sirih tu..

    ReplyDelete
  13. tq ciksu..bg tau rahsia ini
    nk try nk try..hihi

    ReplyDelete
  14. dulu selalu jugak guna..bab pokok sireh banyak kat umah..sekarang ni dah tak guna sebab nyersireh semua dah mapuh tenggelam banjir.

    ReplyDelete
  15. sirih kalau untuk miss v mmg terbaiklah...mmg terkenal sejak turun temurunkan.. :)

    ReplyDelete
  16. haa..mmg bgus..dia matikan bakteria kan..lya dulu pon pnh buat..ajaran dr arwah tokwan.. lps tu gna pcuci sireh emas..cz ssh nk jumpa daun sieh ni

    ReplyDelete
  17. Sy dulu rebus minum.air.. Utk.kesihatan dlmn dan seri wajah...

    ReplyDelete
  18. Rajin ciksu..ayut gunavyg bli tu je...ekstrak daun sireh jgk ...suka bau dia ;)

    ReplyDelete
  19. Rajinnya...sy guna safi manjakani tuh je

    ReplyDelete
  20. bagusnya petua nih.. nak amal lah lepas nih.. thanx ciksue.. =)

    ReplyDelete
  21. memang banyak kelebihan daun sireh ni kan :)

    ReplyDelete
  22. Bagus kalau rajin amalkan petua dulu dulu nih. Akk x rajin.

    Pernah gak dgr petua org tua tua klw hidung berdarah sumbat daun sirih. Tp x tau nak buat cem mn. Skrg dah tau. Tq for d info

    ReplyDelete
  23. bagusnya daun sireh.. thanks sharing cik sue.. tp sebut psl sireh ni, x suka la bangsa mnyanmar yg suka kunyah sireh pastu main meludah merata tmpt.. huhuhu..

    ReplyDelete
  24. Salam perkenalan ciksue. Sy pun guna daun sirih tp bukan untuk cuci miss V. Sy guna sebagai eye drop. Lumatkan daun sirih, campur filtered water, saring. Titiskan ke dalam mata guna kapas bersih. Simpan selebihnya dalam fridge. Tahan sampai 2 hari. Kalau ada sakit mata (conjunctivitis) insyaAllah blh baik.

    ReplyDelete
  25. Rajinnya awak ni QR. . ....mmg bagus guna bahan semulajadi tak risau bahan kimia yg dicampur...tp okje hampir tak pernah guna....nak cari pun susah...

    ReplyDelete




“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.” (Ibrahim: 40)