Tudung kanak-kanak

Kenapa susah nak paham

Ntah la. kadang kadang saya pelik dengan perangai hamba hamba ALLAH di muka bumi ni.. 

KENAPA HARUS PERTIKAI SETIAP APA YANG TERJADI. KALAU ITU ADALAH KEHENDAK DARI ALLAH. SIAP KITA UNTUK MENIDAKKANNYA.. PIKIR PIKIRLAH DULU SEBELUM NAK BERKATA SESUATU.

Saya hanya manusia biasa yang juga diciptakan oleh ALLAH swt.. tapi kenapa layan saya macam tu.. sungguh saya tak minta dibelai atau dipeluk manja 
TAPI CUMA TOLONG HORMAT PERASAAN SAYA.. itu saja.

Uols nak tahu tak.. dah lama saya pendamkan apa yang saya rasa masa tu.. hanya mak ayah dan kawan baik saya je yang tahu.. sebab saya citer kat dorang.. saya menangis depan kawan baik saya tu tau.. sebab saya memang tak boleh tahan.. selama ni orang yang selalu saya share  masalah adalah arwah adik saya.. ye la bab family kan.. lagi satu saya PERCAYAKAN ARWAH.. apa yang saya luah dekat arwah, tak pernah sesekali pon arwah citer dengan mak atau ayah saya.. saya tahu arwah amanah dengan saya.. bila arwah tak da saya seedy sangat sangat.. walau saya menangis air mata darah sekalipon saya tahu arwah lebih disayangi oleh ALLAH. Saya redha..

Ok, macam ni citer die.. ingat tak tahun lepas saya balik kenduri kawin sepupu kat kampong.. ada citer pasai nuri tu kat SINI.. 

Kejadian ni bermula selepas majlis kenduri siang tu.. kiranya malam tu saya pi semula umah mak sedara sebab my cousin dah nak balik KL, yakni abang kepada pengantin la.. so, saja la mak nak pi jumpa cik isteri my cousin saya tu..

Benda nak jadi jugak rasanya, kebetulan ngam ngam saya sampai isteri my cousin nak solat isyak, dah saya ada, dia pon bagi la anak dia kat saya soh jaga kejap.. sebab nak bagi kat ayahnya, ayahnya sibuk susun barang dalam keta.. so, saya pon amik la dukung. Pastu dia nangis, dah nangis mak saya pon amik la pulak kan.. sambil sambil kami pakaikan dia seluar tiba tiba terdengar satu suara sindiran.

 macam ni bunyinya..

Mulut Longkang:  “alolo, kesiannya orang tak dak cucu..”
 (otomatik saya diam, dalam hati Allah saja yang tahu, kenapa cakap macam tu kat mak saya, saya buat buat tak dengar)

Dia tak puas hati kot sebab saya dan mak tak kata apa pon. dia bunyik lagi sekali

 “alolo, siannya orang tak dak cucu..”
 (saya yang pegang anak my cousin ni terus bagi kat mak, saya pi dapur, buat buat kacau periuk atas api.. dalam masa yang sama air mata saya laju je turun.. huhu)

Apa perasaan korang , kalau korang kat tempat saya masa tu?

FYI, saya kenai sangat sangat orang yang kata tu.. bukan orang lain pon..  masa dia kata macam tu, ada pulak 2,3 orang yang lain dok dekat dengan dia. Mak saya bukan nya yang jenis suka bidas balik apa yang orang kata.. pendek kata malas nak layan, kalau layan lain jadinya, so, mak buat tak tau je la.
Saya pulak malas nak bising bising.. ada orang sama. lagi satu saya HORMAT DIA ORANG TUA. karang saya balas balik, cakap saya kuang ajaq pulakkan..
so, diam lebih baik.

Cara terbaik saya suruh mak bagi balik anak dekat wife my cousin tu.. terus salam salam, saya ajak mak balik.. masa tu baru la saya luahkan dekat mak dengan ayah.. mak dengan ayah kata biarla, dia nak kata apa pon.. dah puas kata dia senyap la nanti.. 
tapi sampai bila?

Pppppsssttt: ingat kami ni takda HATI & PERASAAN KE? ITU SEMUA URUSAN ALLAH, KALAU SAYA DAH CUBA YANG TERBAIK KALAU ALLAH TAK NAK BAGI, SAYA BOLEH BUAT APA. SAYA PON HAMBA ALLAH JUGA. YANG PERLU BERUSAHA & BERDOA. SELEBIHNYA BERSERAH & BERTAWAKAL. 



17 Comments

  1. x baiknya orang tu... belum ada rezeki kan.. naper cakap camtu... hish, sabar la yer...

    ReplyDelete
  2. Ya Allah,... CIksu... tergamak dia cakap macam tu.. bukan orang lain kan, rapat ke ngan ciksu?.. bila tiba bab -bab ni, memang Ros akan berkecil hati.. kalau orang luar, pun dah sedih, inikan pulak orang yang rapat dengan Ros.. memang berjurailah air mata...

    ReplyDelete
  3. Akk... huhuhu.. kt xleh lr dr org yg bermulut mcm tu.. bgs jugk akk x bls.. biar dia malu sendiri..

    ReplyDelete
  4. Ya Allah.. memang rasa terhiris la dengar kata2 camtu.. cikna faham ciksu..

    sabar banyak2.. tak perlu layan sgt org mcm tu.. mulut org mmg tak leh tutup, apelagi mulut longkang.. sume dah ditakdirkan, tak yah la kita nak pertikai kenapa itu kenapa ini.. inshaAllah Allah sentiasa bersama org2 yg sabar..

    ReplyDelete
  5. sy boleh faham prsn sedih tu..xtaula pe yg sy akan buat kalau sy di tempat awak..tp ketahuila, kita diuji dlm kadar kemampuan kita supaya dpt ke tahap seterusnya..kuatkan semangat dan tebalkan telinga skit..ada hikmah di sebalik setiap sesuatu yg terjadi dalam hidup kita..:)

    ReplyDelete
  6. mmg kena byk2 bsabarkan hadap org mcm tu...

    tak la nak kata mcm mana org2 mcm tu...dah mmg xreti jaga hati org ke atau ape entahla...huhuh'

    apapun, sabar byk2 yea ciksu...

    ReplyDelete
  7. Sabar la cik sue..Allah bersama dgn hamba-Nya yg bsabar. Anggap je org yg sakitkn hati kita tu cemburu dgn kelebihan kita,sbb tu sj la nk cari kekurangan kita..

    Bkn nk ajar cik sue pkir jht kat org,tp ni sy dpt pd pkar motivasi. Spya kita tak down sgt dgn kata2 org..

    ReplyDelete
  8. Kuatkan semangat ya... saya rasa mana2 yang menanggung perasaan seperti yang QR pasti faham kesedihan yabg ditanggung oleh QR.. swmoga Allah berkati QR..

    ReplyDelete
  9. Ya Allah.. sabar banyak2 ye ciksu.. sy paham perasaan ciksu, sebab kita sama2 ppuan.. tergamak orang tu kata gitu kan.. tak jaga hati orang langsung.. kalau sy la, mau kasi sedas, pastu pergi dari situ..

    ReplyDelete
  10. sabar banyak2 ye ciksue, mulut org mmg tak leh tutup... sepatutnya dia mendoakan bukannya ckp mcm tu.. xpe ciksue ramai yg mendoakan kebaikan buat ciksue...inshaAllah hari itu pasti tiba,Allah lebih tahu apa yg terbaik buat ciksue..

    Ya Allah..kurniakanlah cahaya mata buat adikku ini...

    sedey akak baca sbb dia kata kat mak ciksu, klu akak..mak akak org kata mcm tu,mau akak jd kurg ajar pulak..

    ReplyDelete
  11. Sedihnya saya baca luahan ciksu ni. Ciksu, saya faham sgt bila dalam situasi ciksu ni... yang membuatkan ciksu lagi susah nak hadapi ialah sikap orang sekeliling yang takde adab, berkata-kata main lepas je. Saya pon pernah alami benda2 macam ni ciksu. Dulu saya kawen lambat. Org sekeliling jugak yang membuatkan saya susah nak terima hakikat tu. Padahal diri sendiri okay je jadi single. Bile dah kawen setahun baru dpt anak pon sama jugak. Org sekeliling jgk yg sibuk tak pandai jaga hati org. Ciksu kena tabah la ye. Kot2 nanti bila ciksu dah pregnant, untung2 dapat anak kembar. 3 skali ke. Mana tahu kan rezeki.

    ReplyDelete
  12. xpatut btul makcik tu kata mcm tu.puas agaknya dia cakap macam tu..takpa la kak..mulut org mmg susah nak tutup.banyakkan bersabar ye kak.....

    ReplyDelete
  13. Ciksu sabar bebanyak yer..saya pun salu kena camtu..tp saya jenis yg suka bidas balik..diorg sindir dlm gelak..saya pun bidas dlm gelak juga..skang suma dah tutup mulut..rezeki Allah nak bagi..tak baik diorg dok sindir2 gtu..saya doakan ciksu..insyaAllah..Allah Maha Mengetahui apa yg terbaik...

    ReplyDelete
  14. susah nk tutp mulut org. . memang tk menghormati perasaan org lain. .bersabarlah dinda. .

    ReplyDelete
  15. inilah yg cik sue penah citer kat deqla kan.. ni bkn mulot jer longkang.. dgn dia2 skali longkang.. sorry to say.. hmm, sabar jer la.. 1 hari nanti Allah pasti akan tunjuk kat dia.. ALlah tu maha adil..

    ReplyDelete
  16. sabar ye syg. dia lupa bumi Allah nie bulat. esok2 kalau Allah nak balas kata2 dia sekejap je

    ReplyDelete




“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.” (Ibrahim: 40)