Tudung kanak-kanak

IKHTIAR HAMIL: Apa itu HSG?

Ramai yang tanya saya fungsi pil clomiphene dalam entri lepas.. 
pil tu kiranya macam ubat subur la.. 

memudahkan proses ovulasi..

memang ada kesan lepas 

pengambilan pil clomiphene sebab 

tu doktor hadkan pengambilannya..

 jangan pandai pandai amik sendiri 

tanpa nasihat doktor O & G uols ye 

; P

Contoh tempat HSG dijalankan.. 

sumber goggle..  


  Oh ya sebelum tu saya nak jelaskan di sini bahawasanya saya buat appointment ni hujung bulan 12/2011.. 

Kalau ikut pada tarikh yang diberi, saya kena buat HSG bulan 3/2012 tapi postpone pastu postpone lagi, lagi dan lagi. sampai la dipostpone ke tarikh 4/6/2012.. kiranya kali ke 5 appointment baru saya buat HSGHSG kena buat lepas period.. selalunya akan delay di sini lah.. sebab bergantung pada kitaran haid kita.. 

Berkali kali kena postpone sebab tak kena dengan tarikh tu. kadang dah mai period tp tak boleh nak teruskan sebab hospital cuti, cuti am dan sebagainya.. semuanya main peranan.

Kebetulan dapat tarikh ni secara kebetulan.. on the way nak balik key el. tetiba masa atas bas dah rasa semacam je.. masa bas singgah dekat R&R terus check. comfirm period. on the sport call Hospital Sultan Ismail cakap nak buat HSG.. comfirm pe semua.. on the way nak ke KL tu, dah call member minta tolong ambil kat Hentian Duta then hantar ke TBS, nak terus ke Johor Bahru.. mmm penat dan letih giler kot.. 

Dari Kedah ke KL.. pastu direct ke JB..

Suami tak ada sebab kursus.. so, berdikari.. Kalau tak buat bila nak selesainya, kan!! 

Tujuan HSG

Nak tengok kedudukan tiub fallopian isteri sama ada tersumbat atau tidak.. HSG dijalankan di unit X-ray.. 

Prosedur HSG
  • HSG hanya dijalankan pada hari ke 4 selepas period sahaja (bergantung juga pada kekosongan yang ada di hospital yang uols buat rawatan kesuburan tu)
  • Sebelum ujian HSG dijalankan suami isteri tak boleh bersama.. bukan pe takut la benih sperma yang disalurkan nanti akan menyebabkan sesuatu berlaku.. paham tak.. maksudnya mana la nak tau kot kot uols dah pregnant kan..
  • Kena amik no giliran juga..
  • Kemdian tunggu dibilik radioterapi.. bila nama dipanggil, baru masuk.. hihi.. and then ada nurse akan inform nanti apa yang kena buat.
  • Mula2 nurse bagi kita sepersalinan baju untuk ditukar.. huhu (time ni dah berdebar2 tau.. udoh ler saya pergi sensorang.. sebabnya en somi outsteseng.. takut la)
memang nebes ya amat la.. dalam pala otak ni dok memikior je.. apa la dorang nak buat nanti.. huhu.. memang tawakal je la nanti. (sebelum tu saya dah goggle cara HSG dilakukan.. so, memang bersiap sedia la.. nebes tetap nebes) Masa tukar baju ni..kita just pakai baju hospital yang diberi tu je semata2.. lain daripada tu TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI.. 


  • Kemdian baring kat atas katil yang disediakan.. ada 2 orang nurse.. selain tu, ada 1 orang doktor & 1 orang juru X-ray.. total 4 orang yang terlibat untuk buat HSG..
  • Kemdian nurse suruh angkat kaki macam orang nak bersalin tu.. siap tutup muka kot.. kuikuikui.. bila dah ready..
  •  Doktor akan masukkan sejenis cecair ke dalam faraj.. cecair tu dipanggil 'dye'.. bila dah selesai masukkan dye tu, doktor akan monitor dekat skrin melalui juru X-ray tadi.. tujuannya nak tengok dye tadi melalui kawasan tiub fallopio atau tidak & gambar akan diambil oleh juru x-ray. 

Kesan selepas buat HSG
Oh ya selepas selesai dimasukkan dye tu nanti, faraj akan luka sikit.. sikit je sebab lepas buat tu, nurse ada bagi saya pad.. masuk ladies, tengok tengok memang ada darah la.. tak banyak pong.. jangan panik k ;)

Sakit tak buat HSG

Bagi saya tak la sakit sangat.. rasanya lebih kurang macam buat pap smear tu je.. kalau yang dah pernah buat pap smear tu, tahu ler macam mana kan.. Cumanya awai awai tu memang nebes.. nasib baik nurse tu pandai amik hati saya.. hahaa. dia siap datang tepi katil pastu gosok gosok tapak tangan saya.. pastu saya sembang sembang dengan dia.. relax je.. (yang penting uols jangan keraskan badan masa doktor masukkan dye tu) kalau uols keraskan badan tu yang buat uols sakit.. 
kena relax je.. hahaaa.. ada brannnni :)
contohnya kan ibarat kita serah diri time nak 'bersama' suami tu la.. 

Perasaan saya
Masa dye tu dah dimasukkan memang terasa ngilu.. pastu ada rasa sejuk je.. hahaha.. 

saya tak rasa senak perut pon.. darah tu keluar pon dalam dua hari..
nurse ada tanya nak ubat tak.. saya cakap tak perlu..
nurse pesan kalau berterusan sakit atau keluar darah lagi sila refer dengan mana mana klinik yang terdekat.. cuma yang paling saya ingat sampai sekarang lepas buat HSG ialah 
SAYA MALU LA *_^ .. lain la kalau dah pernah bersalin kan..

Camne errrkkk nak citer.. hanya yang alami je tahu rasa/ perasaan tu.. kikiki


Pastu dah boleh salin pakai baju balik.. siap sedia untuk meneruskan perjalanan ke JUSCO TEBRAU sebelum bertolak balik.. bas saya petang.. so, kita shopping dulu ^___*
tengok, relax je kan saya.. hahaaa.. siap pi shopping lagi lepas buat HSG. kuikuikui 

Tunggu amik result penuh rawatan ni pada 14/8/2012 antaranya:
  • Ujian darah D2 & D21/ isteri
  • SFA/ suami
  • HSG/ isteri
    

26 Comments

  1. CikSu jangan pernah berhenti berusaha yer CikSu... Farah terus doakan CikSu tau....

    ReplyDelete
  2. Jangan putus asa berusaha, cuba & cuba lagi, insya allah dipermudahkanNya

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah, moga semuanya dimudahkan urusan..aminn :)

    ReplyDelete
  4. ingat lg masa saya buat treatment tahun 2011 till 2012.a few weeks utk buat HSG, saya buat perangai merengek mintak mee kari Marybrown pkl 9.30 mlm.rupanya masa tu Ali dah ad dalam perot.

    ReplyDelete
  5. Salam dinda..

    Harus hukumnya tu..jgn malu2 itu antara usaha@ikhtiarkan...selebihnya doa dn tawakkallah..papsmear tu memang pernah buat..memang x dinafikan...MALU...hahaha

    ReplyDelete
  6. oo..nana ada baca pasal ni kat blog MJ@kak maira...seriau baca kak,huhu

    ReplyDelete
  7. duk imagine xray yg macam xray tulang tu, nasib baik baca habis, tambah juga pengetahuan. Eh usahkan ciksue, sy yg pernah mengangkang seharian masa nak beranak dulu pun malu itu hari masa buat check up tau, siap gelak2 sopan tutup muka lagi. maluuuueww..

    ReplyDelete
  8. fes time tau pasal procedure nih..eerr..ngilu...heheh

    gud luck yer.. :)

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum ciksu
    baca kisah ciksu cam baca kisah akak jer..akak pun pernah buat prosedur ni di HKL tahun 2005 dulu kalau tak silap...
    mmg masa nak masukkan cecair tuu.. suspen jer..ahak...
    tapi lepas tu...akak kena masuk bilik bedah tuk cek lbh dalam sambil tu cuci terus tiup ada tebuk sikit dekat ari ari...
    mmg bt rawatan di hospital menuntut kesabaran dan masa yang banyak n cuti yang byk juga sbb...akak mesti pergi dgn suami...kena ada kesungguhan yg kuat...bayangkan ciksu...4 tahun selepas itu baru melekat si Mia tuu...huhu...itupun selepas HKL..akak sambung rawatan dari mula pula di hosp Selayang... tapi mujurlah akak dapat doktor perempuan...sampai Mia selamat dilahirkan...
    mg nnt ciksu juga berjaya dapatkan baby...kita usaha...Allah yg tentukan...buang rasa malu....demi anak ... good luck ciksu..

    ReplyDelete
  10. dah lama cerita ni dah lebih setahun ciksu peram ye. baca yang myra jay kata sakit. mungkin daya ketahanan masing2 berlainan kot kan. ciksu, saya doakan ciksu mengandung.

    ReplyDelete
  11. kak..
    semangat!
    semangat!!
    usaha berterusan insyaAllah..
    jangan berhenti berharap pada Allah

    ReplyDelete
  12. teruskan berusaha, mudah2an satu hari nanti ye ! In Shaa ALlah

    ReplyDelete
  13. insyaAllah ciksu, cikmanis yakin suatu hari nanti, ciksu mestiiiiii ada cahaya mata yg soleh dan solehah punya...mmm cikmanis dulu pun hampir2 gak nak lalui treatment2 tu...tapi mujurla belum sempat operate, cikgu dah pregnant...tak der yg mustahilkan :)

    ReplyDelete
  14. bukan senangkan... xpe.. insyaAllah suatu hari nnt Allah balas semua kesusahan yg ciksu lalui ini..

    ReplyDelete
  15. gudluck ciksue..inshaallah kita usaha kan..ayu doakan yg terbaik utk ciksu..

    p/s:ciksu mesra ceo tu cmna eh..faile sikit bab blog ni..hihi

    ReplyDelete
  16. wah,rumit jugak prosedurnya,kan..tapi tak pe,usaha tangga kejayaan..;)

    ReplyDelete
  17. in shaa Allah.. deqla juga bakal nak dptkan rawatan mcm ni.. nak dptkan surat dari doc kat klinik jer dulu..

    ReplyDelete
  18. InsyaAllah satu hari ada rezekinya aminnn.. ;)

    ReplyDelete
  19. erk... aku pun terasa kemaluan disni...

    ReplyDelete
  20. apapun tabik spring kat ciksue..berani..
    kalau nur entahlah..pengecut sebenarnya nur ni...huhuh

    ReplyDelete
  21. terima kasih banyak ciksu untuk entry yang sebegini. banyak tambahkan pengetahuan Ros. Masih berfikir nak memulakan rawatan. Perlukan persiapan fizikal dan mental.. Tentang rawatan tu kan, Ros ada jugak baca dibeberapa blog sebelum ni. ada yang kata amat sakit. ada yang kata sakit tu masih boleh ditahan. Ciksu kata tak sakit? betul ke ciksu.. semuanya bergantung kepada ketahanan diri masing masing ek?...

    semoga impian kita dan yang lain lain yang mahu menjadi ibu dimakbulkan Allah...

    ReplyDelete
  22. ggod luck yer cik su.. jgn mudah putus asa... kesabaran itu pasti ada hikmahnya.. sy bab ttc ni sy mulalah nak sebak jab...

    ReplyDelete
  23. jgn putus asa, teruskan berusaha...malu tu mmg la sbb kena mengangkang kan..tp xpe, kita nak berubat, sedih akak baca citer kawan2 yg mcm ni,kat ofis akak pun ada jg yg senasib dgn ciksu, dah buat rawatan mcm ciksu, doktor ckp takde masalah apapun cuma mgkn rezeki takde lagi..inshaAllah satu hari nanti pasti ada

    ReplyDelete
  24. Myra ms DYE disuntik memang keras perut rasa, setengah jam lepas HSG perut kembali mengeras.
    Cik Sue siap p shopping lagi :D

    ReplyDelete




“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.” (Ibrahim: 40)